Historische stadswandeling door oorlogsverleden Enschede: Doe mee!
Hengelo
Politiek
Video
Radio

'Waarom heeft de raad nooit mogen meepraten over de F35?'

Jan Evers vindt het vreemd dat er in de Hengelose politiek nooit en te nimmer inhoudelijk is gesproken over het inpassen van de F35 in het stadsbeeld. "Nu is het tracé bijna ingetekend en is het eigenlijk te laat. Ik zie het als een gemiste kans." De GroenLinks-fractievoorzitter was vrijdag 16 april te gast bij 1Twente Vandaag en liet geen spaan heel van de wijze waarop het gemeentebestuur is omgegaan met de planning van de fietssnelweg langs het stadscentrum.

Daad van verzet

Eerder die week had de gemeenteraad haar akkoord gegeven op het beschikbaar stellen van ruim 4 miljoen euro voor de aanpak van de laatste fase van de Deldenerstraat. Het plan behelst het deel van de Deldenerstraat van de Tuindorpstraat tot de Langestraat, inclusief het Mitchamplein en een stukje Marskant. Alleen de fractie van GroenLinks stemde tegen. Evers en zijn fractiegenote Elske Mooijman vinden dat er niet of in elk geval te weinig over de inhoud is gesproken. Bij 1Twente Vandaag geeft Evers nog eens toelichting op zijn 'daad van verzet'.

Eindeloos wachten

Een groot deel van de wijze waarop dit stuk van de Deldenerstraat wordt aangepakt, kan Evers' goedkeuring wel wegdragen. Het vele groen en het terugbrengen van de Berflobeek in het straatbeeld bijvoorbeeld, maar het steekt hem dat er zo weinig is gedaan met adviezen van bijvoorbeeld de Fietsersbond en dat de gemeenteraad pas in zo'n laat stadium is gekend in de plannen. "Het Mitchamplein is een van de meest complexe kruisingen van de stad. Fietsers moeten er eindeloos wachten voor de verkeerslichten en in tegenstelling tot andere kruisingen in de stad ontbreken hier 'terugtelklokken'." Evers wil maar zeggen: er moet nogal wat gebeuren om het er voor de fietsers niet alleen veiliger, maar vooral ook 'sneller' te maken: "Je wilt juist hier het karakter van een fietssnelweg behouden."

Uitritten Thiemsland

In de raadsvergadering stelde raadslid Marcel Elferink (CDA) vragen over de uitritten van Thiemsland. Die zorgen voor levensgevaarlijke situaties. Evers onderschrijft dit: "Je hebt daar als fietser op de Bankastraat weliswaar voorrang, maar daar kun je nooit op rekenen. De wethouder heeft overigens nog wel toegezegd dat er in een zogeheten 'technisch beraad' naar dit soort details gekeken zal worden." Elferink wilde uiteindelijk de plannen van het college niet dwarsbomen, waar Evers dat wel deed, door tegen te stemmen. Was dat niet louter voor de bühne? "Nee hoor, we hebben het hier wel over een ingreep die de komende tientallen jaren het beeld in de stad gaat bepalen. Daar mag je best goed over nadenken."

icon_main_quote_red_glyph

"We hebben het hier wel over een ingreep die de komende tientallen jaren het beeld in de stad gaat bepalen. Daar mag je best goed over nadenken."

Jan Evers, fractievoorzitter GroenLinks

Geen geld voor viaducten en tunnels

Wethouder Gerard Gerrits liet woensdag weten dat er geen geld is voor onderdoorgangen of fly-overs (Evers had de optie van een onderdoorgang van de F35 onder de Deldenerstraat parallel aan de beek graag onderzocht gezien) en dat er om verschillende redenen druk op de ketel staat: Enerzijds moet er voor 16 juni worden begonnen met de werkzaamheden om geld van de provincie overgemaakt te krijgen (Overijssel betaalt voor 80% mee aan de aanleg van de F35) en anderzijds liggen er (tijds)afspraken met nutsbedrijven over de riolering en het leidingennetwerk. Maar Evers heeft daar dus geen boodschap aan: "Met de provincie kun je hierover best nog in gesprek. Die zullen best gevoelig zijn voor deze argumenten."

icon_main_info_white_glyph

Fietssnelweg F35

De fietssnelweg F35 loopt van Nijverdal, via Wierden, Almelo, Borne en Hengelo naar Enschede. Grote delen buiten de steden en dorpen zijn al gerealiseerd, maar er zijn nog een aantal knelpunten, waaronder het stuk dat door Hengelo loopt. Het streven is om de gehele F35 uiterlijk 2025 uitgevoerd te hebben. Dit onder voorwaarde dat de financiering rond komt. De planning hangt ook af van ontwerp-, participatie- en planologische procedures. In Hengelo is de kruising met de Kuipersdijk nog een 'dingetje'. Die is nu gelijkvloers, maar er ligt een aanpassing van de situatie daar in het verschiet en dan zou de kruising nog best eens een ongelijkvloerse kunnen worden.