Enschede

Enschedese makelaar bemiddelt over verlaging huurprijzen: ‘Pandeigenaar en ondernemer moeten samen de crisis door’

Kroegbazen, kappers en winkeliers hebben door de coronacrisis nu even geen geld voor de huur van het pand, maar voor de pandeigenaar is dat soms de enige inkomstenbron. Hoe lossen beide partijen dat op? Makelaar Roy Duijn bemiddelt. âPraktisch iedereen wil er samen uitkomen, maar vaak is een beetje hulp nodig,â zegt hij.

457230 royduijn
Bert Hellegers | Tubantia

Roy Duijn loopt door een bijna verlaten binnenstad van Enschede. Cafés, restaurants en kapsalons zijn al wekenlang dicht. Winkels zien nauwelijks nog klanten binnen en hebben de openingstijden aangepast. âDit hakt er voor iedereen gigantisch inâ, zegt de mede-eigenaar van Snelder Zijlstra Makelaars. Hij doelt niet alleen op kroegbazen, kappers en winkeliers, maar ook op hun pandeigenaren. âVoor iedereen is de huidige situatie nieuw. Er ligt geen coronadraaiboek hoe je deze periode door moet komen. Toch moet je het samen doen.â

Hulp inroepen
Hij wordt dezer dagen regelmatig te hulp geroepen om te bemiddelen tussen huurders en verhuurders. Meestal komt het verzoek van de huurbaas, die de morele druk voelt om huren drastisch te verlagen of vooralsnog stop te zetten. Duijn: âDe pandeigenaar vraagt ons om advies. Meestal hebben we eerder ook de verhuur voor hem gedaan. Hij voelt zich ongemakkelijk in de huidige situatie.â

Enige inkomstenbron
Niet zo gek, vindt Duijn. âEr wordt wel heel gemakkelijk geroepen dat de verhuurder maar een poos moet afzien van de huur. Ik snap de redenatie wel, maar voor sommige vastgoedeigenaren is de huur de enige inkomstenbron. Die hebben ook een gezin en moeten ook rondkomen. De huur is een deel van het pensioen. Hij kan niet ineens zonder.â

Duijn stelt vast dat er soms een emotionele band is tussen huurder en verhuurder. âDat maakt het extra moeilijk om er uit te komenâ, zegt hij. âEen winkelier, kapper of fysiotherapeut die zijn zaak heeft overgedaan aan een vroegere medewerker, maar wel eigenaar is gebleven van het pand. We kijken naar de situatie van beide partijen. Dat is medebepalend of je kunt aansturen op het tijdelijk verlagen van de huur of voor een periode stoppen met het innen van huur.â

Kneden en masseren

Hij merkt in de meeste gevallen dat er begrip is voor elkaars situatie. âHet is een kwestie van kneden en masseren tot er een gezamenlijke oplossing isâ, aldus Duijn. âDe liefde moet wel van beide kanten komen. Er is een wederzijds belang. De verhuurder wil ook graag dat zijn huurder na deze crisis kan doorgaan.â

Verhuurders die meedenken
Duijn ziet ook verhuurders die pro-actief meedenken met de huurder. âDie benaderen uit zichzelf al de huurder met de vraag wat hij kan doen. Het is natuurlijk het beste als ze het onderling eens worden.â Ook met het oog op de toekomst. Duijn verwacht dat als horecagelegenheden en kapperszaken weer open mogen de relatie tussen huurder en pandeigenaar nog een tijd onder druk staat. âDe gevolgen van deze crisis blijf je nog lang voelenâ, aldus Duijn. âNiet alleen in de horeca en retail, maar ook bij de maakindustrie en dienstverlenende bedrijven. Die moeten ook een veer laten en zullen het straks met minder mensen willen doen. Dat zie je terug in de vraag naar ruimte in bedrijfspanden en kantoren.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Annina Romita