De gemeente laat via haar website weten hoe om te gaan met de hitte in de komende dagen: drink voldoende water, houd het huis zo koel mogelijk en let op elkaar.
De zomer laat zich van de heetste kant zien. Het is momenteel tropisch warm. Vanwege deze aanhoudende, intense hitte heeft het KNMI voor vrijdag 26 juni code rood afgekondigd. Dit extreme weer vraagt om grote alertheid, zo meldt de gemeente.
Extreem weer herinnert ons eraan dat we samen verantwoordelijk zijn voor een veilige en gezonde buurt. De extreme temperaturen zijn met name voor kwetsbare groepen erg zwaar.
Daarom de dringende oproep: kijk naar elkaar om. Bezoek uw buren, loop even binnen bij ouderen, chronisch zieken of buurtgenoten die alleen wonen. Vraag of ze de hitte een beetje doorkomen.
Verder: controleer het drinkgedrag. Kwetsbare mensen, en ook jonge kinderen, voelen vaak minder snel dat ze dorst hebben. Herinner elkaar eraan om continu water te blijven drinken.
Help met koelte: Help een ander eventueel met het sluiten van de zonwering of het doen van een boodschap, zodat zij de felle zon niet in hoeven.
De GGD geeft adviezen om gezondheidsklachten door de hitte te voorkomen. Drink voldoende water en zoek de schaduw of koele ruimtes op en vermijd zware fysieke inspanning op de warmste momenten van de dag.
Houd de zonwering naar beneden en sluit ramen en deuren zolang het buiten warmer is dan binnen. Ventileer pas als het buiten is afgekoeld.
Meer over hoe je jezelf en anderen kunt beschermen tegen de hitte op de website van GGD Twente.