Enschede

Geen fietssnelweg maar snelfietsroute oude N18 Enschede - Haaksbergen

Geen fietssnelweg, maar een snelfietsroute. Bij de herinrichting van de oude N18 worden de fietspaden langs de weg flink opgewaardeerd. De aanleg van een officiële fietssnelweg zou echter te duur worden.

459581 941434
Loes Geerdink | Tubantia

Zoân snelweg kent tweerichtingsverkeer en moet vanwege het hoge tempo van de fietsers extra breed worden. Daarvoor moeten ook de rijbanen van de weg zelf verlegd worden en dat zou veel te veel geld gaan kosten.

Kwart zelf betalen
De provincie Overijssel is bereid de helft van de aanleg van een snel fietspad tussen Enschede en Haaksbergen te betalen. Het rijk doet daar nog eens een kwart bij, de overige 25 procent zullen de gemeente Haaksbergen en Enschede zelf moeten betalen. En dat is geld dat Haaksbergen niet heeft.

Twee snelfietsroutes
Dus worden het twee fietspaden aan beide zijden van de weg, die wel stevig worden opgewaardeerd zodat snelle fietsers er probleemloos overheen kunnen rijden. Daartoe moeten ook de kruisingen anders worden ingericht een de markering worden aangepast. Zo kan het nog wel een snelfietsroute worden.

Uiteindelijk betekenen twee losse paden wel meer asfalt dat onderhouden moet worden. Dus de besparing op de aanleg, vervalt voor een klein deel door hogere onderhoudskosten, maar dat weegt nog steeds niet tegen elkaar op.

Financiering
Dat blijkt uit de antwoorden die Harry Belshof (D66) kreeg op vragen die hij aan B en W in Haaksbergen heeft gesteld over de financiering van de nieuwe fietsroute. Hij pleit ervoor om de aanleg te combineren met het werk dat nodig is om de snelheid op de N18 omlaag te brengen, iets dat de gemeente zeker van plan is om te doen.

Aanleg van de goedkoopste variant zou 331.000 euro kosten, de duurste variant 4,5 miljoen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Carlo ter Ellen DTCT