Enschede
Hengelo
Video
Radio

Hoogbegaafde Joost (16): 'Meer werk is geen optie, ik mis de uitdaging'

Je zou denken dat kinderen die hoogbegaafd zijn, makkelijk kunnen leren en zo probleemloos richting hun schooldiploma huppelen. Helaas is dat niet zo. Hoogbegaafde kinderen missen in het huidige onderwijs aansluiting en uitdaging. De Stichting Hoogbegaafd! organiseert daarom een online event met als titel 'Tussen plicht en praktijk'. Hier gaan hoogbegaafde jongeren in gesprek met de politici van de toekomst over passend onderwijs. Een van hen is Joost Salomons (16) uit Hengelo. Hij was op 29 maart te gast bij 1Twente Vandaag.

Bore-out

"Vanaf de basisschool was al wel duidelijk dat ik hoogbegaafd ben. Ik heb een klas overgeslagen en volgde plusklassen. Pas in de derde van het voortgezet onderwijs heb ik een test laten doen om zekerheid te krijgen. Op school verveelde ik me, ik zat tegen wat ze noemen een 'bore-out' aan. Toen bleek ik inderdaad hoogbegaafd."

icon_main_quote_red_glyph

"De verveling bestrijd je niet door méér stof aan te bieden. Dan blijf je wel druk, maar word je niet uitgedaagd."

Joost Salomons

Jaartje overslaan

Op de basisschool kun je nog een keer een jaar overslaan, heeft Joost gemerkt, maar op het voortgezet onderwijs gaat dat niet. Dan zul je als school moeten zorgen voor verdieping. "De verveling bestrijd je in elk geval niet door méér stof aan te bieden. Dan blijf je wel druk, maar word je niet uitgedaagd. En daar gaat het juist om."

icon_main_info_white_glyph

'Vertellen over mijn ervaringen'

Tijdens het online symposium op 16 april gaan jeugdige ervaringsdeskundigen zoals Joost in gesprek met jonge, landelijke politici en verschillende deskundigen. Het debat wordt geleid door Filemon Wesselink. Joost Salomons: "Ik wil de politici vertellen wat mijn ervaringen zijn en hoe ik denk dat de problemen opgelost kunnen worden." Het debat is helaas niet online te volgen.

'' Gymnasium is niet hoog genoeg

Volgens de jonge Hengeloër is het Nederlandse onderwijssysteem prima ingericht op kinderen die een bepaald niveau niet kunnen halen, maar is dat niet het geval voor kinderen die juist boven het aangeboden niveau zitten. "Gymnasium is in het Nederland het hoogste niveau, maar voor veel kinderen is dat niveau nog niet hoog genoeg. Daarom is aandacht voor dit onderwerp zo belangrijk."