De veertien helikopters van HeliCentre in Lelystad staan aan de grond. Niet vanwege een gebrek aan werk – integendeel – maar omdat het luchtruim de komende dagen volledig op slot zit. De reden: de NAVO-top in Den Haag. “In mijn achttien jaar in deze branche heb ik dit nog nooit meegemaakt,” zegt eigenaar Jeroen Peddemors uit Manderveen.
“Vliegen is altijd afhankelijk van verschillende factoren”, vertelt Peddemors. “Maar wat er nu gebeurt tijdens de NAVO-top is echt bizar. Er wordt een paar uur vergaderd en ondertussen ligt bijna het hele land, vooral het westen, plat.” Hij vergelijkt de situatie met de coronaperiode, de enige tijd waarin het bedrijf gedwongen stillag.
Tot maandagmiddag drie uur was er nog volop activiteit op de thuisbasis in Lelystad. Maar sindsdien is het luchtruim gesloten. “Pas woensdagnacht om twaalf uur mogen we weer de lucht in”, legt Peddemors uit. Toch staan ze bij HeliCentre niet helemaal stil. “Voor Defensie en voor medische of maatschappelijke spoedvluchten blijven we stand-by. Denk aan orgaantransplantaties. Na overleg met de luchtverkeersleiding kunnen we voor dat soort vluchten ontheffing krijgen. Ook traumahelikopters van de ANWB mogen nog vliegen.”
Dat betekent drie dagen geen personenvervoer door de gemiddeld zeven piloten per dag. De vlieglessen en trainingen liggen eveneens stil. Over de restricties gedurende de NAVO-top is HeliCentre een jaar geleden al geïnformeerd. Tijd genoeg om daar rekening mee te houden, meent de ondernemer.
De dagen dat de helikopters aan de grond blijven, worden dan ook nuttig besteed. “We gebruiken deze tijd om onderhoud aan de toestellen te plegen”, aldus Peddemors. "Piloten kunnen in onze simulatoren blijven trainen. Ook de administratie en planning gaan gewoon door. En vanaf donderdag, wanneer de NAVO-top is afgelopen, hebben we het weer hartstikke druk."