Verkeer
Stuur appje
Zoek

Aantal thuishulpen in Enschede weer op peil, maar keuzevrijheid inwoner blijft ingeperkt

20250206 Huishoudelijke hulp ramen lappen wassen thuishulp Pixabay
Beeld: Pixabay

Zo abrupt als een acuut tekort aan thuishulpen enkele maanden geleden in Enschede werd gecommuniceerd, zo vlot lijkt de situatie ook weer rechtgetrokken. Volgens de gemeente is er sinds februari gewerkt aan 'betere beschikbaarheid van de huishoudelijke hulp' en is er personeel geworven. De beschikbaarheid is nu weer op peil. Desondanks kunnen nieuwe cliënten in Enschede nog altijd niet bepalen bij welke thuiszorgorganisatie zij hun hulp afnemen.

Begin februari had een aantal zorgaanbieders volgens het college van B&W geen personele ruimte meer om nieuwe cliënten aan te nemen voor huishoudelijke hulp. In een brief die toen naar de gemeenteraad is gestuurd wordt dat gewijd aan een snelle toename van het aantal nieuwe aanvragen mede als gevolg van de vergrijzing. Uit navraag van 1Twente bleek dat veel concrete cijfers ontbreken.

Nieuwe tekorten dreigen

'De aandacht in de media en de wervingsacties hebben geholpen', schrijft het college nu aan raadsleden. 'Er hebben zich meer mensen aangemeld om als huishoudelijke hulp aan de slag te gaan. Tegelijkertijd liep de griepgolf ten einde, wat ook hielp om de beschikbaarheid van hulpen te verbeteren.'

20250206 Huishoudelijke hulp ramen lappen wassen thuishulp Pixabay
Lees ook
Wachtlijsten, minder uren en einde keuzevrijheid: Enschede doet 'noodgreep' bij huishoudelijke hulp

Maar dat de wachttijden nu zijn verminderd, is volgens B&W geen garantie voor de toekomst. Sterker: 'Aanbieders waarschuwen ons dat ze richting de zomervakantie opnieuw tekorten verwachten, ondanks de extra wervingsinspanningen.

Keuzevrijheid blijft beperkt

Wie hulp in het huishouden nodig heeft, mag in principe zelf bepalen welke aanbieder die hulp levert. Maar in Enschede mogen nieuwe cliënten sinds februari alleen nog een voorkeursorganisatie meegeven. 'We verwijzen inwoners naar de zorgaanbieder die het snelst hulp beschikbaar heeft', aldus de gemeente Enschede. 'Als de aanbieder van hun voorkeur hulp beschikbaar heeft, dan kan de inwoner daar naartoe worden verwezen.'

Omdat het inperken van keuzevrijheid volgens B&W effectief is gebleken bij het terugdringen van de tekorten, blijft die maatregel voorlopig van kracht. In februari werden ook verdergaande maatregelen afgekondigd, zoals het inkorten van de thuishulp met 15 minuten of één keer per twee weken in plaats van wekelijks. Volgens het college zijn aanbieders 'zeer terughoudend geweest' bij het inzetten van deze maatregelen. Over exacte aantallen wordt in de brief niet gesproken.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.