Enschede

Grolsch en Lidl vechten om de namen van bier: Kordaat en Kornuit

Het nieuwe biertje Kordaat van supermarktketen Lidl ontketent een verbeten gevecht op de Nederlandse biermarkt. Dat bleek donderdagmorgen in een rechtszaak bij het gerechtshof in Den Haag. Grolsch en Lidl vliegen elkaar andermaal in de haren.

461686 beeeeer
Angelique Kunst | Tubantia

Groot succes
Grolsch verloor vorig jaar februari het kort geding over de zaak. De rechter was er niet van overtuigd dat de consument zich makkelijk zou vergissen. In het hoger beroep van gisteren in Den Haag bleek dat Grolsch er veel belang bij heeft Kordaat uit de markt te werken. Het Lidl-pilsje is namelijk een groot succes.

Afsnoepen
Volgens de advocaten van Lidl heeft Kordaat zich in de afgelopen anderhalf jaar opgewerkt naar de zevende plek op de Nederlandse bierlijst. Dat ging niet zozeer ten koste van Kornuit, maar wel ten koste van Grolsch, zo blijkt uit marktcijfers. Kordaat snoepte ook flink wat van het marktaandeel af van de brouwerijen Heineken, Amstel, Hertog Jan en Bavaria.

Aanbieding
Daarmee was de opzet van Lidl geslaagd. De gemiddelde Nederlandse consument doet namelijk zijn boodschappen daar waar zijn favoriete bier in de aanbieding is. Lidl wilde dat mechanisme graag gebruiken om het marktaandeel van ruim 10 procent in de Nederlandse supermarktwereld te vergroten. Daarom moest er behalve het matig presterende assortiment Duitse bieren een nieuw Nederlands bier komen dat kon concurreren met de A-merken.

Heineken 0,0
Maar Lidl gaat nog een stap verder. Om nog meer klanten te trekken wordt sinds vorige maand ook Heineken en Amstel verkocht. Niet in kratjes, maar in sixpacks en in blikjes. Vooral Heineken 0,0 blijkt een trekker, aldus de Lidl-advocaat op het gerechtshof.

Prijsvechtersbier
Grolsch is bevreesd. Volgens de Twentse brouwer neemt door de overeenkomst in naam de kans met de dag toe dat de consument Kornuit associeert met prijsvechtersbier in plaats van een A-merk. En dat terwijl er voor 14,5 miljoen euro een uitgekiende marketingcampagne is gevoerd om het merk Kornuit te positioneren op de biermarkt. Dat legde Grolsch tot nu toe overigens geen windeieren: de omzet aan Kornuit is zoân 50 miljoen per jaar.

De rechter doet op 25 augustus uitspraak in het hoger beroep.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Pixabay