Enschede

AUDIO | Toeristisch Twente wacht drukke zomer: vakantieganger kiest massaal voor deze regio

Twente blijkt een populaire vakantiebestemming in coronatijd. Bijna alle campings, vakantieparken en hotels in de regio zijn voor de maanden juli en augustus volgeboekt.

463048 camp 1163419 1920
Herman Haverkate | Tubantia

Volgens Quirine ter Haar van Marketing Twente kiest de Nederlandse vakantievierder massaal voor Twente, nu het buitenland wat minder aantrekkelijk lijkt. âTwente heeft rust, ruimte en veiligheid. En de coronacijfers waren hier laag. Vooral dat laatste spreekt mensen aanâ, aldus Ter Haar.

Marketing Twente gaat ervan uit dat het grootste deel van de 207.089 bedden in hotels, camping en vakantieparken in juli en augustus bezet zullen zijn. âNu al zie je dat er veel mensen naar Twente komen. We zien dat onder andere in het aantal downloads van wandel-en fietsroutes. Vorig jaar jaar om deze tijd waren dat er 1900, nu meer dan 7500.â

180 miljoenDe drukke zomermaanden zijn goed voor de toeristische sector in Twente. Met jaarlijks zoân 180 miljoen aan inkomsten en 20.000 werknemers is het toerisme een belangrijke factor in de economie van de regio. Tegelijk echter bezorgen de positieve verwachtingen de ondernemers in de sector een dubbel gevoel.

âSuperfijn dat de mensen nu wel komen, maar de klap blijft nog altijd gigantisch. De annuleringen in het voorjaar hebben er keihard ingehakt. Ook voor de periode na augustus is er nog veel onzekerheid. De meeste mensen reserveren in deze coronatijd vaak pas op het laatste moment. Wat er na de zomer komt, is in de huidige situatie nog heel ver weg.â

Dubbel gevoelCampinghouder Bert van de Maat van camping Mölke in Zuna bevestigt het dubbele gevoel waarmee hij en vele anderen in de sector worstelen. Zijn camping van driehonderd eenheden zit de komende weken vol, maar tegelijk merkt hij nog dagelijks de gevolgen van de lockdown.

âMijn zoon zei in december nog: we hebben nog nooit zoveel boekingen gehad als nu. Van de ene op de andere dag viel alles weg. We hebben iedereen een voucher gegeven, maar daarmee hebben we tegelijk een nieuw probleem gecreëerd. We worden dagelijks gebeld door mensen die denken dat ze met hun voucher deze zomer automatisch recht hebben op een plek. De realiteit is echter dat alles inmiddels is volgeboekt. Een deel van deze mensen moeten we dus noodgedwongen doorverwijzen naar volgend jaar.â

Koe LiesjeDe ludieke campagne van Marketing Twente met koe Liesje in de hoofdrol heeft volgens Quirine ter Haar een bijdrage geleverd aan de populariteit van Twente al vakantiebestemming. Ze schat dat de campagne zoân 1,5 miljoen mensen heeft bereikt. Op Facebook was Liesje goed voor 31.000 likes.

âIn een heel sombere periode hebben we Twente op een hele positieve manier neergezet. Nog steeds worden we gebeld door mensen die Liesje willen zien. De effecten daarvan werken nog altijd door.â

Ludiek
Marketing Twente hoopt de vele toeristen deze zomer op een ludieke manier te ontvangen, onder meer door het inzetten van de Twentse taal. Maatregelen in verband met corona worden met teksten in het dialect onder de aandacht gebracht van het publiek.

Ter Haar: âWe laten mondkapjes maken met spreuken in het Twents. Maar ook vloerstickers, lintjes en hesjes. Hopelijk komen ze overal te hangen. In eerste instantie op camping en hotels, maar liever nog overal. We gaan deze zomer veel nieuwkomers zien. Dit is een unieke kans om ze echt het gevoel te bezorgen dat ze in Twente zijn geweest.â
Luister hieronder naar het interview met Quirine ter Haar.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Reinier van Willigen