Het Ministerie van Defensie heeft donderdag bekend gemaakt dat er nog vijf luchthavens in beeld zijn voor uitbreiding van of medegebruik door straaljagers. En Twente Airport staat nog altijd op die lijst, al lijkt het van alle gegadigden wel het slechtste alternatief. Uit eerste geluidsonderzoeken is gebleken dat Twente Airport voor maximaal de helft van het aantal benodigde militaire vliegbewegingen, ofwel 1.150, kan worden ingezet.
Staatssecretaris Gijs Tuinman (BBB) heeft de Tweede Kamer een update gegeven van de zoektocht naar stallingsruimte voor gevechtsvliegtuig F35. Dat begon eerder dit jaar met de opdracht om 2.300 extra sorties (dat zijn militaire vliegbewegingen) onder te brengen bij luchthavens. Het gaat daarbij om uitbreiding van bestaande militaire bases of het medegebruik van civiele luchthavens.
Voor de uitbreiding van bestaande straaljagercapaciteit zijn nu nog Vliegbasis Woensdrecht en de voormalige vliegbasis De Peel in beeld. Bij het medegebruik van civiele luchthavens richt het onderzoek zich op Twente Airport, Groningen Airport Eelde en Lelystad Airport.
Het maximale aantal van 2.300 vliegbewegingen is in Twente (net als in Woensdrecht) in ieder geval geen optie, omdat er 'significant meer geluidgehinderde woningen in lagere geluidsklassen' in de directe omgeving liggen. Dat obstakel hebben andere locaties beduidend minder. Het verdere onderzoek richt zich dus op eventueel 1.150 vliegbewegingen.
De brandbrief die gemeenten Enschede, Hengelo, Borne, Dinkelland en Oldenzaal onlangs hebben verstuurd - om af te zien van Twente Airport voor de inzet van de F35 - lijkt in ieder geval wat effect te hebben gehad. 'Bij Twente Airport zijn voorgenomen woningbouwplannen een aandachtspunt', schrijft staatssecretaris Tuinman aan de Tweede Kamer.
Het nu nog onbebouwde gebied langs het spoor tussen Enschede en Hengelo is in de toekomst in beeld voor woningbouw en de doorontwikkeling van Kennispark Twente. Maar ditzelfde gebied ligt ook midden in de aanvliegroute naar de luchthaven. In hun brief stelden de vijf gemeenten dat de komst van de F35 daarmee de ontwikkeling van Twente op slot zet.
Ook het bezwaar tegen de aanleg van een 'dirtstrip' lijkt gehoord. Met zo'n onverharde landingsbaan kunnen landingen onder moeilijke omstandigheden worden nagebootst. Maar het college van Enschede stelde dat dat het civiele gebruik van Twente Airport in de weg zit, omdat de landingsbaan dan vrij moet blijven van losse elementen en gesteente. Volgens Defensie is Twente Airport niet langer in beeld voor een 'dirtstrip'.
Al met al lijkt Twente Airport van alle locaties die in beeld zijn het slechtst mogelijke alternatief. Toch wordt de luchthaven nog niet van het lijstje weggestreept. Naar verwachting neemt het kabinet begin 2025 een besluit over de voorkeursalternatieven.
Zodra deze visie is gedeeld, kan iedereen in Nederland daar nog zienswijzen over indienen. Deze neemt het kabinet mee in de besluitvorming over de definitieve locaties.