Huurders van particuliere huurwoningen met mogelijke gebreken weten het gemeentelijke meldpunt voor ‘ongewenst verhuurgedrag’ niet te vinden. Dat concludeert het Hengelose college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad. Sinds de invoering van het meldpunt zijn er slechts zes meldingen binnengekomen, waarvan in twee gevallen daadwerkelijk is opgetreden door de gemeente.
Bij het meldpunt zijn uiteindelijk zes meldingen binnengekomen. “In twee gevallen heeft dit geleid tot een actie richting de verhuurder. Handhavend optreden door de gemeente was (nog) niet nodig”, schrijft het college. In extreme gevallen kan de gemeente dwangsommen opleggen aan verhuurders. Eerder stelde PvdA-raadslid Vincent ten Voorde al vragen over het meldpunt.
Het meldpunt gaat niet over de belabberde staat van woningen. Veel van de meldingen vielen bovendien buiten de verantwoordelijkheden van de wet. Volgens het college is de wet te beperkt en kunnen er alleen meldingen worden gedaan, die vallen onder de Wet goed verhuurderschap. Veel meldingen zijn doorverwezen naar de Huurcommissie.
De wet moet ervoor zorgen dat huurders beter beschermd zijn. Zo bepaalt de wet dat de borg maximaal twee maanden kale huur mag bedragen, dat huurovereenkomsten schriftelijk vastgelegd moeten worden, en dat huurders niet geïntimideerd of gediscrimineerd mogen worden. Alleen huurders in de particuliere sector kunnen bij het meldpunt terecht.
De gemeente vermoedt dat een deel van de huurders met problemen niet durft te stappen naar het meldpunt. Medewerkers van de gemeente willen actiever gaan samenwerken met maatschappelijke en zorginstellingen die zicht hebben op deze doelgroep. "Algemene communicatie over het meldpunt zal de kwetsbare huurders waarschijnlijk onvoldoende bereiken en de drempel voor het doen van een melding niet wegnemen."
Volgend jaar wordt het meldpunt uitgebreid, zodat mensen ook melding kunnen maken als zij verdenken dat de verhuurder veel te hogen huurprijzen hanteert.