De gemeente Wierden heeft haar zienswijze ingediend tegen het ontwerp omgevingsplan XL Businesspark 2 in de gemeente Almelo. De zienswijzen konden tot en met vandaag, 29 oktober 2024, ingediend worden. Voordat de zienswijze ingediend werd, is deze op 22 oktober in de Inforonde besproken door de raadsfracties.
De raadsfracties toonden zich content met de opstelling van het college, zoals die in de zienswijze verwoord werd. In de zienswijze benadrukt het college blij te zijn met de nieuwe brug, die aangelegd wordt over het Twentekanaal vanaf XL Businesspark 1. Die brug was een voorwaarde van de gemeente Wierden voor de ontwikkeling van XL2.
Wierden gaf in april 2024 ook aan dat bij blokkade of onderhoud van de brug voorkomen moet worden dat onder andere vrachtverkeer omgeleid gaat worden richting Enter/Ypelo. Daarover zijn, wat de gemeente Wierden betreft, te weinig garanties binnengekomen vanuit Almelo en in deze nieuwe zienswijze wil de gemeente hiervoor garanties.
Daarnaast wil de gemeente Wierden dat in de plannen ook de calamiteitenafslag van de A35 voor hulpdiensten naar Wierden opgenomen wordt. Die afslag is nu niet opgenomen in het ontwerp omgevingsplan. Het college vindt dat onwenselijk, omdat daardoor deze afslag niet, of pas later, wordt gerealiseerd. ‘Dit kan risico’s opleveren doordat de opkomst van de brandweer/hulpdiensten langer duurt dan de referentie opkomsttijd’, schrijft het college in haar zienswijze, en vraagt de gemeente Almelo de calamiteitenafslag op te nemen in het plan en gelijktijdig met de aanleg van de nieuwe brug te realiseren.
Het college benadrukt dat er, voorafgaand aan de aanleg en de inrichting van het XL 2-terrein, een groene buffer aangelegd dient te worden. De gemeente Wierden had dit al eerder gevraagd, maar vanuit Almelo kwam de reactie dat over de aanleg van de groene zone voorafgaand aan de inrichting van het bedrijventerrein geen toezeggingen gedaan kunnen worden. De gemeente Almelo wil de ontwikkeling van het terrein laten afhangen van de manier en volgorde waarin de gronden verworven kunnen worden. Maar de aanleg en uitgifte van dit bedrijventerrein kan wel 10 tot 15 jaar duren, vandaar dat Wierden nog eens vraagt om de groene buffer aan te leggen vóórdat de voordat met de aanleg- en de bouwfase gestart wordt.
Ook vraagt het college om een lichthinderonderzoek en de maatregelen, die de gemeente Almelo wil nemen om lichthinder te voorkomen, vast te leggen in het omgevingsplan.
Op vragen van Kees van Dijk (ChristenUnie) geeft wethouder Richard Kortenhoeven aan dat er regelmatig overleg is geweest met Plaatselijk Belang van Rectum/Ypelo. “Plaatselijk Belang gaat zelf ook een zienswijze indienen namens de buurtschap”, aldus Kortenhoeven.
Henri van der Kolk (CDA) vraagt zich af of er qua bedrijven komt wat gezegd is dat er komt: 75 procent maakindustrie, inclusief high tech en 25 procent logistiek. Kortenhoeven belooft daar ‘strak op te zijn’: “Geen distributiecentra van grote supermarktorganisaties of een bol.com, dat is niet de bedoeling.”
Leonie Prieshof-Otten (NEW) maakt zich zorgen over de verkeersafwikkeling, en dan met name het ontlasten van de kern Enter. “We vragen ons af of het vrachtverkeer zich wel om laat leiden met allerlei maatregelen.” Een zorg die gedeeld wordt door Progressief Wierden en de VVD.
Dianne Harberink-Elferink (VVD) benadrukt dat het college de passage over (sluip)verkeer over de Bornerbroeksestraat en door Enter wel wat aan mag scherpen in deze zienswijze. “De Bornerbroeksestraat is nu al druk, en het lijkt erop dat die nog drukker gaat worden.” De reacties van de raadsleden worden zoveel mogelijk verwerkt in de zienswijze, geeft Kortenhoeven aan.
Dirco Rijnders (SGP) bekruipt het gevoel dat de gemeente Wierden makkelijk aan de kant wordt gezet door Almelo. “Als gemeente moeten we een stevige vuist maken richting deze plannen. Hoe kunnen we dat doen?”
“We zijn vanaf het begin dat deze XL 2 begon te spelen, kritisch geweest richting Almelo”, aldus de wethouder. “Het laatste wat we doen is ons aan de kant laten zetten door onze buurgemeente. Voor ons als gemeente Wierden is van belang dat we ervoor zorgen dat wij het beste eruit halen voor onze inwoners, zodat deze zo weinig mogelijk hinder en last ervaren van zowel de aanlegfase als de uitvoerfase van XL2. We blijven ons verzetten tegen de buurgemeente om dit goed op te lossen.”
“Stel dat Almelo die zienswijze van Wierden niet overneemt, wat hebben we dan nog in handen, om af te dwingen dat er bijvoorbeeld geen verkeer afwijkt en toch over de Bornerbroeksestraat en Ypelo in rijdt?”, vraagt Roselien Slagers-Bekhuis (Progressief Wierden).
Kortenhoeven: “We gaan ervan uit dat de gemeente Almelo hier iets meedoet. Als dat niet naar tevredenheid is, zullen we dat inbrengen in het bestuurlijk overleg dat we met de gemeente Almelo hebben. En als gemeente kunnen we altijd nog naar de Raad van State.”