Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Twente

Twentse schoolverlaters krijgen langer hulp met unieke aanpak

Deze week werd bekend dat het traject om vroegtijdige schoolverlater langer te begeleiden voor nog eens vier jaar wordt verlengd. De overheid vindt namelijk dat elke jongere een belofte voor de toekomst is. Daarom hebben ze vier jaar gelden de 'Twentse Belofte' getekend waarin zij jongeren helpen, die het zelfstandig niet lukt om hun school af te maken of werk te vinden. Mede door het project ligt het percentage voortijdige schoolverlaters in Twente veel lager dan het landelijk gemiddelde.

“Landelijk valt twee procent van de jongeren uit”, aldus Gideon Sterkenburg. Als coördinator van het project ‘Twentse Belofte’ weet hij precies hoe de cijfers in elkaar zitten. “In Twente verlaat maar 1,6 procent de school. Dat is bijna 25 procent minder.”

Het project loopt al vier jaar en was dusdanig succesvol dat de Twentse gemeenten besloten om door te gaan. Sterkenburg geeft aan dat dit met name te maken heeft met de goede samenwerking van onderwijs, zorg en de Twentse arbeidsmarkt. “Onze aanpak is in Nederland uniek. Wij kijken samen met een aantal instellingen naar het probleem. In andere regio’s wordt gekeken naar bijvoorbeeld één school en de problemen op de school. Maar ook op andere scholen zijn scholieren met problemen. In Twente delen we de kennis van alle groepen. Want als jongeren vastlopen, moet je echt met elkaar samenwerken. Psychiatrie, GGZ en misschien de schuldhulpverlening”, aldus Sterkenburg.

“De problemen worden steeds moeilijker”

De coördinator ziet de afgelopen jaren wel een verschuiving. Jaren geleden stopten jongeren, omdat ze de opleiding minder leuk vonden. Inmiddels hebben veel scholieren te maken met een ingewikkeldere thuissituatie. “Ze hebben psychische klachten of het zijn scholieren die nooit een goed voorbeeld hebben gehad. Het is vaak een optelsom van dat soort dingen”, legt Sterkenburg uit. “De problemen worden steeds moeilijker.”

De actuele coronacrisis ondersteunt dit soort situaties niet. Zo noemt Sterkenburg belangrijke stageperiodes in het mbo. “Heel belangrijk. Maar door de crisis vallen heel veel mogelijkheden weg. Vaak hebben ouders uit bepaalde groepen een minder groot netwerk, waardoor het voor de kinderen moeilijk is om een stage te vinden.”

Maar ook de thuissituatie kan soms lastiger zijn in deze tijd, omdat scholieren vaker thuis zitten. “Jongeren waarderen school meer. Ze missen sociaal contact. Het beeld is dus heel dubbel.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.