Verkeer
Stuur appje
Zoek

Busvervoerder Brookhuis terug bij af: geen kerstmarkten

Geen kerstmarkten, nauwelijks schoolreisjes en supportersvervoer. Busbedrijf Brookhuis uit Oldenzaal is terug bij af. “We hebben zo goed als niks te doen”, zegt Koen Ziemerink, manager busreizen.

Het boek ‘kerstmarkten’ is dicht. Dit jaar geen ritten voor Brookhuis naar Münster, Düsseldorf of Keulen. Niet alleen, omdat de Duitsers liever geen touringcars met bezoekers uit Nederland zien komen. “Onze klanten durven ook niet meer. Alles wat we doen is in groepsverband en dat is net wat de regering afraadt”, sipt Ziemerink.

Het verhaal van Ziemerink wordt ondersteund door het verhaal van 1Twente verslaggever Laura Ratering die navraag deed in Münster over het bezoek van Nederlanders aan de kerstmarkten in de stad. “De politiek wil niet. We kunnen het even niet hebben, zeggen ze. Ze doen een moreel appèl op de Nederlanders niet te komen. Maar verboden is het niet."

Voorgaand jaren vervoerden de chauffeurs van Brookhuis in ongeveer vier weken zo’n 5000 mensen naar de kerstmarkten in Duitsland met als topper Münster. “Scholen, bedrijven particulieren. In december goed voor 45 procent van de omzet. We zagen het natuurlijk wel aankomen. Dit kost ons werk. Elke keer als de premier spreekt, regent het bij ons annuleringen”, schets Ziemerink de huidige situatie.

948153
Dit jaar geen bezoek aan de gezellige kerstmarkt van Münster
Beeld: Annina Romita

Zeker is dat het om uitgeklede kerstmarkten gaat. Slechts eenderde van het normale aantal kramen wordt opgesteld. “Minder kramen, minder tenten, minder glühwein. Wil je die toch drinken dan moet je zitten, moeten de contactgegevens worden opgeschreven, moet je controleren of de mensen op afstand blijven.

Laura: “Een organisator van een kleinere kerstmarkt in Münster heeft al besloten niet mee te doen. Het financiële risico is te groot, vindt hij. Het is teveel gedoe.”

Vraag is nog wat er straks wel doorgaat. De organisatoren van de kerstmarkten moeten hun plannen inleveren in Düsseldorf. Daar wordt een besluit genomen of het verantwoord is de markten door te laten gaan. “Tot nu toe nog wel”, besluit Laura.

Voor Brookhuis blijven deze maanden nog over het leerlingenvervoer onder dertien jaar, DCW Enschede, zo nu en dan een excursie en schoolreisje en dat is het dan.

Brookhuis zette al de tering naar de nering. Het busbedrijf ging van zeventig personeelsleden terug naar dertig.

Ziemerink: “We zijn klein en niet zo zichtbaar. We krijgen nauwelijks hulp en moeten onze eigen broek ophouden. Red jezelf maar. Terwijl we toch een heel belangrijke schakel in het maatschappelijk vervoer zijn. Als het zo doorgaat valt veertig tot vijftig procent van de busvervoerders om. De eersten zijn al failliet gegaan. Onze hoop is gevestigd op de maanden maart en april. Dan moet het weer aantrekken.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.