Verkeer
Stuur appje
Zoek

Fietsersbond Hengelo kritisch op aanpassing: 'Loopband fietskelder marktplein levert gevaarlijke situaties op'

230907 fietskelder borstelbaan hengelo FOTO 1 TWENTE
Rechts de borstelbaan, links de nieuwe loopband. Die laatste kan vanwege de snelheid problemen opleveren voor mensen die niet al te goed ter been zijn.
Beeld: 1Twente

Met kleine aanpassingen hoopt de gemeente Hengelo de fietskelder onder het marktplein geschikt te maken voor alle fietsers, maar de Fietsersbond Hengelo blijft van mening dat die aanpassingen niet voldoende zijn en misschien zelfs averechts werken. Zo typeert bestuurslid Henk Marijt van de Fietsersbond Hengelo de deze week geïnstalleerde loopband zelfs gevaarlijk: "Voor mijn vrouw - die prima kan fietsen, maar niet zo goed ter been is - gaat dat ding te snel."

'Treden te klein'

Dat ligt vooral aan de treden van de trap ernaast. Die zijn te klein, aldus Marijt: "Mensen kunnen niet hun hele voet erop zetten, waardoor ze stabiliteit missen bij het omhoog en omlaag lopen."

De fietskelder is vanaf het begin een hoofdpijndossier voor de gemeente Hengelo. Te veel (bijna) valpartijen en schade aan fietscomputers vanwege te weinig ruimte tussen de onder en boven geparkeerde fietsen.

'Waarom zijn we niet gehoord?'

Volgens Marijt had al dat gemopper voorkomen kunnen worden, als vooraf met de Fietsersbond gepraat was: "Als het om werkzaamheden op straat gaat, worden we altijd gehoord en soms worden onze aanbevelingen overgenomen. Waarom dat hier niet gebeurd is? Geen idee. Mogelijk omdat een andere gemeentelijke afdeling over deze kelder gaat? Over twee weken hebben we een gesprek met wethouder Hanneke Steen naar aanleiding van de brief die we eind augustus naar de gemeente hebben gestuurd."

De loopband - voor omhooggaand verkeer - is deze week geïnstalleerd, nadat eerder voor 'dalers' al een borstelbaan was gerealiseerd. Marijt daarover: "Die borstelbaan werkt prima, dat wil zeggen als je banden breed genoeg zijn. Hoe smaller de band, hoe minder grip."

Still foto taststok bij fietskelder
Lees ook
Fietsersbond Hengelo wil dat gemeente zorgt voor minder steile trap fietskelder

Helling

Marijt blijft erbij dat met deze twee aanpassingen de problemen allerminst verholpen zijn: "Het beste zou zijn om de ingang te verplaatsen naar de zijkant om een minder schuine helling te creëren. Je kunt ook de huidige minder schuin maken. Hij zal dan iets verder in de kelder uitkomen en daarvoor zouden enkele parkeerplekken opgeofferd moeten worden. Maar de kelder staat toch nooit vol, dus dat moet geen probleem zijn. Maar goed, wie gaat dat betalen?"

icon_main_info_white_glyph

Hoe werkt de lopende band?

De gemeente Hengelo legt uit hoe de lopende band werkt:

Rij met je fiets op de lopende band
Zodra de lopende band je fiets signaleert, springt de band aan
Als je fiets op de band staat: hou voor- en achterrem ingedrukt
Loop vervolgens rustig met de fiets mee omhoog
Let op: Blijf beide remmen goed indrukken tot de hele fiets boven is.


(De laatste regel is een toevoeging van de redacteur van 1Twente die de loopband heeft uitgeprobeerd.)

Slechts 4 fietsen

Het bestuurslid van de Fietsersbond was woensdagmiddag in de stad en zag toen slechts 4 fietsen in de kelder staan. "Dat is toch bedroevend? En daar staat dan ook nog een betaalde bewaker bij. Je hoeft je niet af te vragen of dat uit kan."

De gemeente heeft aan de rechterkant in de kelder wel een aantal plekken uit de bovenste laag verwijderd, zodat fietsen met hoge sturen daar kunnen staan, zonder dat er schade optreedt aan de fietscomputer.

Kosten: 18.708 euro

De gemeente Hengelo laat weten pas inhoudelijk te reageren na het gesprek met de Fietsersbond. Wel wil een woordvoerder van de gemeente kwijt wat de twee ingrepen aan de kelder hebben gekost: "Het gaat in totaal om 18.708 euro. Dat is 4.720 euro voor de goot naar beneden en 13.988 voor de lopende band omhoog. Dat is inclusief montage."

Op onderstaande video zie je dat het belangrijk is beide remmen goed ingedrukt te houden tot de hele fiets boven is.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.