Hengelo

Chaos bij doorstart Hengelose voedselbank

Mensen die onvoldoende afstand hielden in de rij, snauwende vrijwilligers en ruziënde cliënten, omdat er in hun tas minder zat dan in de tas van de buurman of buurvrouw. Op Facebook verschenen vrijdag na de doorstart van Voedselbank Midden-Twente verschillende berichten inclusief fotoâs van boze en bange voedselbankklanten. Was het echt zo erg? We vroegen het Han Eulderink, voorzitter van Voedselbank Midden-Twente.

458855 96094446 10222836642564223 966159735118102528 n
âHet was inderdaad geen succesâ, verzucht Eulderink. âKomende vrijdag gaan we in elk geval een paar dingen anders doen. Zo zitten we eraan te denken om mensen een uitnodiging gekoppeld aan een tijd te sturen, zodat niet iedereen tegelijk komt.â Hij haast zich erbij te vertellen dat dat in het verleden ook geprobeerd is, maar dat dat toen niet werkte: âMensen houden zich namelijk niet aan die tijden. De meeste mensen komen het liefst direct om twee uur, omdat ze bang zijn dat ze anders achter het net vissen.â

Voedselbank Midden-Twente ging medio maart dicht, omdat ze de veiligheid van vrijwilligers, cliënten en omwonenden van de hal aan de Sloetsweg niet konden waarborgen. In Hengelo ontstonden spontaan vervangende initiatieven, waaronder All4Free. Onder aanvoering van Melissa Muller voorzag All4Free een groot deel van de voedselbankklanten zes weken lang van pakketten vanuit de schouwburg. Dat stopte op 24 april.

Inmiddels is er meer bekend over hoe corona zich verspreidt en Han Eulderink en zijn team hebben de noodzakelijke maatregelen genomen. Vrijdag 1 mei ging Voedselbank Midden-Twente weer open. In Borne en Goor ging dat redelijk tot goed, in Hengelo was het behelpen. Eulderink daarover: âMensen moeten in de eerste plaats hun verantwoordelijkheid nemen. Meer dan de helft van onze vrijwilligers durft het vanwege corona niet aan mee te helpen, dus we hebben geen tijd om politieagentje te spelen.â

Een paar handhavers zouden echter meer dan welkom zijn: mensen zien dat de een meer krijgt dan de ander en ze laten dat ook overduidelijk weten. Het gaat soms zover dat ze de spullen bij elkaar uit de tas grissen. Eulderink: âAls je nu gewoon je pakket aanneemt en weggaat. Maar nee, niemand wil minder krijgen dan een ander. Mensen denken teveel in problemen, ze zouden meer in oplossingen moeten denken.â
Daarover gesproken: doet Eulderink nog iets met tips die All4Free bij hem heeft aangedragen? âWe evalueren deze week uiteraard wat er vrijdag misging en trekken daar lering uit. All4Free heeft ons tips gegeven hoe zij coronaproof gewerkt hebben. Daar kunnen we vast iets mee. Andere kant hebben wij natuurlijk jarenlange ervaring, we moeten alleen de puntjes weer even op de i zetten. Overigens kregen we ook veel positieve reacties. Veel mensen waren blij hun vertrouwde vrijwilliger weer te treffen. Daâs de ellende van social media: daar worden alleen de negatieve verhalen verteld. Zo zwart-wit was het allemaal niet.â
Foto: Facebook