Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

UT-onderzoekers zoeken manier om €˜hacken €™ van auto €™s te stoppen

193291 utwente nieuw 8

Kun je zonder sleutel een moderne auto open maken? Jazeker, dat kan. En dieven weten dat ook, want het gebeurt steeds vaker. Op de Universiteit Twente werkt Stefan van de Beek samen met hoogleraar Frank Leferink aan manieren om dat tegen te gaan.

Inbraak in auto's waarbij geen enkele schade te zien is. Treinen die spontaan stil gaan staan. Beveiligingssystemen die worden platgelegd. Moderne dieven maken handig gebruik van de digitale vooruitgang. Op de Universiteit Twente wordt gespeurd naar manieren om de maatschappij beter te beveiligen tegen deze vorm van 'hacken'.

In Borne verdween tien dagen geleden een zwarte Audi spoorloos. Het alarm ging niet af, de autosleutels lagen thuis bij de eigenaar. Het lijkt hocus pocus, vrijwel onmogelijk. Maar UT-onderzoekers Stefan van de Beek en hoogleraar Frank Leferink tonen aan dat het helemaal niet zo moeilijk is.

Prof. Dr. Ing. Leferink, ook werkzaam bij technologieconcern Thales, legt uit dat draadloze communicatie kwetsbaar is. Bij moderne auto's gaan de sloten open door op de sleutel te drukken. De handzender stuurt een code naar de auto en de ontvanger opent het slot. Slimme dieven hebben een apparaatje waarmee ze de ontvanger storen. Tegelijkertijd vissen ze de gestuurde code uit de lucht en slaan die op. Met die - nog ongebruikte - code kunnen ze de auto openen en hun slag slaan.

"Probleem is dat de ontvangers in de auto niet zo nauwkeurig zijn", zegt de hoogleraar. "Dat maakt ze gevoelig voor verstoring. Er zijn wel betere exemplaren, maar die zijn duurder. Toen de toepassing werd ontwikkeld is er niet goed nagedacht over de beveiliging. Zo gaat het vaak. "

Om te voorkomen dat het alledaagse leven in gevaar komt, steekt de Europese Unie veel geld in wetenschappelijk onderzoek om de systemen veiliger te maken. Van de Beek en Leferink zijn bij zulk onderzoek betrokken: "Dat er ergens een keer een garagedeur onbedoeld open gaat is te overzien. Maar als treinen uitvallen, communicatie stokt en de energievoorziening in gevaar komt, dan heb je echt een probleem. De techniek moet daarom robuuster worden."

Leferink laat een 'jammer' zien, een stoorzender. Illegaal maar gewoon te koop op internet. "Als ik dit ding aanzet kun je geen telefoon meer gebruiken, geen gps, geen wifi. Dit is eigenlijk het inbrekersgereedschap van de nieuwe tijd. Je kunt de politie niet meer bellen, en als je een grote kraak wilt plegen, kun je zelfs het C2000 communicatiesysteem van de politie lamleggen. "

Van de Beek ziet de oplossing onder meer in het toepassen van modernere en selectievere ontvangers. "Je moet het vergelijken met luisteren naar iemand in een drukke ruimte. Als je je concentreert kun je het gesprek toch volgen. Zo is het met ontvangers in auto's ook. Je kunt ze selectiever maken, waardoor ze minder makkelijk te verstoren zijn. Maar daarvoor is onderzoek nodig. En wellicht zullen autofabrikanten iets meer geld in de sleutelloze systemen moeten steken."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.