Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

AUDIO Nationale Ombudsman lovend over bekritiseerde Stadsbank Oost

268573 608054

De Stadsbank Oost Nederland heeft haar leven gebeterd. Eind vorig jaar leverde de Nationale Ombudsman zeer forse kritiek op de Stadsbank, naar aanleiding van een klacht van een Hengelose. Maar afgelopen week kwam ombudsman Reinier van Zutphen met een lovende brief waarin de Stadsbank Oost-Nederland zelfs een voorbeeld voor andere stadsbanken wordt genoemd.

Enschede FM sprak met Patrick Welman, wethouder en voorzitter van Stadsbank Oost Nederland. Beluister het interview hierboven.

De Hengelose vrouw die geklaagd had, moest veel te lang wachten op een schuldhulpregeling kwam en werd slecht geïnformeerd over het traject. Daardoor kwam zij nog verder in de problemen, in plaats van dat ze werd geholpen. De Ombudsman tikte de stadsbank op de vingers en kwam met aanbevelingen om de hulpverlening te verbeteren.

Verbeteringen
De Stadsbank, die ruim 9.000 cliënten heeft in 14 Twentse en 8 Achterhoekse gemeenten, trok zich de kritiek aan en heeft allerlei verbeteringen doorgevoerd. Daar was de bank al mee begonnen vóór het rapport uitkwam, omdat medewerkers zelf ook merkten dat cliënten niet goed geholpen werden.

Lovend
Nu is de ombudsman lovend, zo blijkt uit een brief die vrijdag werd gepubliceerd. Ik ben enthousiast over deze voortvarende en constructieve houding van de Stadsbank. De invulling van de aanbevelingen in de praktijk kan ook andere schuldhulpverleners inspireren , stelt Van Zutphen. Hij constateert dat de informatievoorziening flink is verbeterd. Cliënten worden ook beter gewezen op de mogelijkheid om tijdens een gesprek geluidsopnames te maken, zodat ze het gesprek thuis nog eens terug kunnen luisteren.

Meer duidelijkheid
Verder is de bezwaarprocedure duidelijker en krijgen cliënten een duidelijker overzicht van de gegevens die ze moeten aanleveren. Directeur Coen Luttikhuis van de Stadsbank. We waren al bezig met verbeteringen maar dat kritische rapport heeft ons nog eens heel duidelijk inzicht gegeven in wat we moesten veranderen. We hebben flink doorgepakt en we hebben nu de organisatie en de werkwijze die ons voor ogen stond.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Robin Hilberink.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.