Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

€˜Luchthaven Münster-Osnabrück heeft grote potentie €™

420706 737582

Luchthaven Münster-Osnabrück heeft potentie om een grote en belangrijke luchthaven te worden voor inwoners van de Nederlandse en Duitse grensstreek. Maar er is nog werk aan de winkel. Vooral de bereikbaarheid per openbaar vervoer, het relatief hoge aantal vertraagde vluchten en het vluchtaanbod zijn sterke verbeterpunten.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van de EUREGIO, het samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse gemeenten in de grensstreek.

De EUREGIO deed het afgelopen jaar voor het project Bereikbaarheid via lucht onderzoek naar het gebruik en de bereikbaarheid van de luchthavens in de omgeving van Twente en de Duitse grensregio. De onderzoekers namen 13 luchthavens onder de loep, in een straal van 2,5 uur rijden vanaf deze regio. Duizenden inwoners werden ondervraagd over hun luchthavengebruik.

Drie belangrijkste luchthavens
Münster-Osnabrück is voor inwoners van de grensregio de dichtstbijzijnde luchthaven, maar dat betekent niet dat het vliegveld ook altijd gebruikt wordt. Een korte reistijd is namelijk slechts één criterium voor de luchthavenkeuze, aldus de onderzoekers. Ook het aanbod aan (rechtstreekse) vluchten en korte inchecktijden zijn belangrijke criteria.

Driekwart van de huishoudens in de grensregio zegt liever vanaf Münster-Osnabrück te vliegen als het vluchtaanbod er groter is. Er is een groot potentieel voor de luchthaven , aldus de onderzoekers.

Kritiek
Naast Münster-Osnabrück zijn Schiphol en Düsseldorf de belangrijkste luchthavens voor inwoners van de EUREGIO. Toch hebben inwoners van de grensregio ook kritiek op de vliegvelden. Met name de hoge parkeertarieven, slechte bereikbaarheid per openbaar vervoer en het hoge aantal aan vertraagde vluchten wordt genoemd als kritiek. In internationale vergelijking is de punctualiteit op de regionale luchthavens zeer laag , erkennen de onderzoekers.

Het openbaar vervoer naar de regionale vliegvelden laat eveneens te wensen over. Dat is ook de reden dat bijna driekwart van alle huishoudens in de grensstreek met de eigen auto naar de luchthaven reist. De ov-reistijd bedraagt gemiddeld ruim het dubbelde van de autoreistijd, waarbij veel gebieden in de EUREGIO helemaal niet op het ov-net zijn aangesloten , schrijven de onderzoekers.

Aanbevelingen
In hun aanbevelingen noemen de onderzoekers vooral de bereikbaarheid per openbaar vervoer en de verlaging van de parkeertarieven op de luchthavens als belangrijke punten. De aanleg van een groter aantal directe, ook grensoverschrijdende, snelbussen, wordt als aanbeveling gedaan.

Münster-Osnabrück liet eerder al weten aan zo'n grensoverschrijdende busverbinding te werken. De Duitse luchthaven heeft zijn pijlen daarbij vooral gericht op de FlixBus, dat al een buslijn tussen Berlijn en Amsterdam verzorgt. We bekijken nu of het mogelijk is dat de FlixBus vanaf de A30 via Ibbenbüren langs onze luchthaven gaat en vervolgens verder richting Nederland rijdt , zei marketingdirecteur Detelef Döbberthin eerder.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.