Enschede

D66 hekelt ontwerp fietsbrug in Enschede: 'Fietser gaat deze alleen gebruiken als ie zich verveelt'

Er wordt al jaren over gesproken: een fietsbrug over de drukke Oostweg tussen Enschede en Glanerbrug. Maar nu de eerste ontwerpschetsen zijn gepresenteerd, daalt het enthousiasme bij fietsminnende partijen. 'Dit is een enorme verslechtering', aldus fractieleider Gertjan Tillema van D66.

20220825 Ontwerp studie fietsbrug Oostweg Enschede Keppelerdijk fietsers fietsen
Vanwege ruimtegebrek zouden fietsers via de op- en afgang naar de fietsbrug over de Oostweg een behoorlijke omweg moeten nemen. © Gemeente Enschede

De Oostweg is een van de drukste toegangswegen van Enschede. Een groot deel van het verkeer op de N35 met Enschede-Oost of Glanerbrug als eindbestemming, maakt er gebruik van. Tegelijkertijd is de Keppelerdijk uitgegroeid tot een belangrijke fietsroute tussen 'Oost' en het centrum. Met als gevolg dat de doorstroming van het autoverkeer ter hoogte van de kruising, een rotonde, in de piekuren te wensen overlaat en dat er veel bijna-ongelukken gebeuren.

Fietsbrug is belofte

De afgelopen jaren is daarom al gesproken over om ter hoogte van de rotonde het fiets- en autoverkeer te scheiden. Als meest logische oplossing werd een fietsbrug gezien. De komst van zo'n brug is zelfs als gegeven opgenomen in het nieuwe coalitieakkoord. Eerder dit jaar heeft de gemeenteraad een krediet van zo'n 5,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van een fietsbrug. Het benodigde resterende bedrag (meestal 50 procent) hoopt de gemeente via co-financiering los te krijgen bij bijvoorbeeld provincie Overijssel.

'Niemand gaat deze brug gebruiken'

Bij het zien van de eerste ontwerpen vreest D66-fractieleider Gertjan Tillema dat er binnen de gemeente te veel nadruk heeft gelegen op het moeten realiseren van een fietsbrug. Er blijkt namelijk maar weinig ruimte rondom de rotonde om het fietspad naar de benodigde hoogte te brengen. Het gevolg is dat het fietspad aan beide zijden van de Oostweg heen en weer slingert. Dat omrijden maakt de opgang volgens Tillema niet aantrekkelijk.

Bovendien moeten fietsers uit de naastliggende buurt (Moerasspirea/Wederiklaan) nog verder omrijden om de brug te bereiken. "De voorkeursvariant is zo slecht, dat we voorzien dat geen enkele fietser deze brug ooit zal gaan gebruiken voor iets anders dan om auto's te kijken als ie zich verveelt", stelt Tillema in de inleiding van zijn schriftelijke vragen aan het college van B&W. "Ieder ander zal gewoon tussen de auto's door alsnog de rotonde pakken."

Ontsluiting van villawijk

Uit de schetsen wordt duidelijk dat er rondom de rotonde Oostweg/Keppelerdijk te weinig ruimte is om een logische (rechte) opgang naar de brug te maken. Bij de Keppelerdijk heeft dat onder meer te maken met het feit dat deze weg als de ontsluitingsroute van de nieuwe villawijk Leurik-Oost dient. Tillema vraagt zich daarom af of het niet beter is om deze wijk alsnog op de (parallelweg van de) Gronausestraat te ontsluiten.

In dat laatste geval zouden er volgens de D66'er meer mogelijkheden kunnen ontstaan. Hoewel hij pleit voor een veiligere oversteek voor fietsers aan de Oostweg, vraagt Tillema of het college een fietsbrug ook een verslechtering vindt. "Is het college dan bereid het punt uit het coalitieakkoord te laten vallen (...), maar breder wil kijken naar een oplossing voor dit knelpunt?"


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via mail of telefoon.