Hengelo

Bankastraat in Hengelo krijgt veilige fietsverbinding en wordt 30-kilometerzone

Na herinrichting van de Marskant en het Mitchamplein, die onlangs werd voltooid, gaat ook de Bankastraat op de schop. Deze belangrijke doorgaande route van én naar de binnenstad wordt compleet nieuw gericht. Zo zal de F35, de belangrijke Twentse fietsslagader, worden doorgetrokken. De parkeervakken worden anders georganiseerd en ook komt er een rotonde om het fiets- en autoverkeer beter te laten doorstromen.

20220801 herinrichting bankastraat3 nieuw
Ontwerp met een impressie van een deel van de Bankastraat ter hoogte van de Rioustraat en Hampshire © Gemeente Hengelo

Aanpassingen

In april werd het voorlopige conceptontwerp al gepresenteerd. Daarop konden inwoners reageren en hun visie geven. In totaal kwamen er bijna veertig reacties binnen, laat de gemeente Hengelo weten. Met alle reacties van de bewoners zijn er vervolgens aanpassingen gedaan in het ontwerp. Zo gaat de Bankastraat in het concept definitief ontwerp van een 50-kilometerzone naar een 30-kilometerzone. Ook is de rotonde iets opgeschoven ter hoogte van de Antillenstraat. De aanpassingen in het ontwerp zijn in juli gepresenteerd aan de omwonenden tijdens een inloopbijeenkomst.

Tweerichtingsfietspad

De Bankastraat had aan één kant van de weg al een fietspad die gescheiden was van de rijbaan, maar krijgt nu een breder tweerichtingsfietspad. Met de herinrichting wordt meteen ook de riolering in de straat vervangen. De Bankastraat is nu grotendeels geasfalteerd. Die wordt straks vervangen door rode klinkers. Ook wordt de weg verder vergroend. Zo komt er een brede groenstrook tussen het fietsgedeelte en het gedeelte voor gemotoriseerd verkeer.

icon_main_info_white_glyph

Ontwerp

Externe link / download: Het (voorlopig) definitief ontwerp, versie 2.0 (PDF-bestand)

20220801 herinrichting bankastraat overview
Het nieuwe ontwerp van de Bankastraat, gezien vanuit de lucht © Gemeente Hengelo

Klimaatadaptatie

Voor de inrichting van de Bankastraat is klimaatadaptatie wederom een belangrijk onderdeel. "Langs een deel van de Bankastraat ligt de Berflobeek. Dit biedt mogelijkheden om het regenwater dat op het verharde oppervlak valt af te koppelen van de riolering en af te voeren naar de Berflobeek," laat gemeentewoordvoerder Bert Mol weten.

"Hiervoor wordt een aparte buis aangelegd onder de Bankastraat, een zogenaamde blauwe ader. Afkoppelen heeft als voordeel dat wateroverlast tijdens hevige neerslag wordt verminderd. Het riool wordt namelijk minder belast. Ook wordt er minder schoon regenwater afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie van waterschap Vechtstromen."

icon_main_quote_red_glyph

"Voor de inrichting van de Bankastraat is klimaatadaptatie wederom een belangrijk onderdeel"

Bert Mol, woordvoerder gemeente Hengelo

Wadi

In de straat wordt verder een wadi aangelegd, dat is een opslag- en infiltratievoorziening, die ervoor zorgt dat het regenwater infiltreert en op die manier het grondwater aanvult. "Het overtollige water wordt vertraagd naar de beek afgevoerd. Ook komen er in het nieuwe plan verschillende soorten nieuwe bomen terug, inclusief kruidenrijk gras en lage heesters. Goed voor de biodiversiteit," aldus Mol.

20220801 herinrichting bankastraat1 nieuw
In het ontwerp van de nieuwe Bankastraat staat een rotonde ingetekend ter hoogte van de Antillenstraat. © Gemeente Hengelo

Reacties inwoners

Op social media wordt vooral positief gereageerd op de plannen van de gemeente om de Bankastraat aan te pakken. "Dat werd tijd," schrijft Belinda Kramer op Facebook. "Het fietspad is nu bar slecht als je het niet in de rug hebt, dan krijg je het daar wel." Hans Brunink vraagt zich af waarom er een rotonde in een weg komt met een 30-kilometerzone. Een goeie vraag. Mogelijk moet een rotonde straks voorkomen dat mensen toch het gaspedaal intrappen op de straat waar straks minder hard gereden mag worden?

icon_main_quote_red_glyph

"Dat werd tijd. Het fietspad is nu bar slecht als je het niet in de rug hebt, dan krijg je het daar wel

Reactie van inwoner Belinda

Bob Leuvelink roept op om wel te handhaven als het gaat om de toegestane snelheid die straks geldt. "Hoeveel 30-kilometerzones zijn er niet waar veel harder gereden wordt?" Ook voormalig wethouder en oud-raadslid Lukas Schoonhoven reageert op Facebook en noemt de reconstructie van de weg positief: "Het is nu een onduidelijke puinhoop voor fietsers en automobilisten."

Vanuit andere delen van de stad komt ook een oproep: Monique Neijmeijer vraagt de gemeente om ook de Breemarsweg aan te pakken, een doorgaande weg waar vaak te hard wordt gereden en een straat die door sommige automobilisten letterlijk als racebaan wordt gebruikt. Inwoners hebben al vaak aan de bel getrokken als het gaat om verbeteren van de verkeersveiligheid. Fietsers en autos's maken gebruik van dezelfde rijbaan en er gebeuren regelmatig ongelukken.

Planning

Het plan voor herinrichting van de Bankastraat is nog in concept. Er ligt nu dus een voorlopig definitief ontwerp op tafel, maar deze moet nog door de gemeenteraad worden vastgesteld. Het concept definitief ontwerp wordt op dit moment nog extern getoetst door een bedrijf met expertise op het gebied van infrastructuur.

Hoe de planning eruitziet voor de herinrichting en wanneer de werkzaamheden van start gaan, dat kan de gemeente nog niet zeggen. Volgens publicaties op de projectwebsite van de F35 zou dat medio 2022 zijn, maar waarschijnlijk wordt het op z'n vroegst pas 2023 voor de schop de grond in gaat.


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via mail of telefoon.