Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Kosten voor afvaldump afgelopen jaren flink gestegen in Enschede

412113 Harold Busschers

De kosten van de gemeente Enschede voor het opruimen van gedumpt afval zijn de afgelopen acht jaar bijna verdubbeld.

Het milieuplein achter Winkelcentrum Zuid aan Het Leunenberg is tekenend voor de afvalproblematiek in Enschede. Een buurtbewoner nam hier vorige week elke ochtend rond 8.00 uur een foto. Steeds werd er een nieuwe puinhoop aangetroffen. Afgedankte bankstellen en andere huisraad, maar ook bielzen, planken, matrasjes, vloerbedekkingen en vuilniszakken vol afval. Dagelijks, zelfs op eerste paasdag, haalt Twente Milieu de rommel op. Een uur later staat het eerste afval weer naast de containers.

Meer dan een jaar geleden vroeg deze krant bij de gemeente om een kostenoverzicht van het opruimen van illegale bijplaatsingen en gedumpt afval sinds 2011, maar kreeg nul op het rekest. Uiteindelijk is via een Wob-verzoek afgedwongen dat dit overzicht is verstrekt. Vorige maand zijn de cijfers ontvangen. Conclusie: de kosten van afvaldump zijn in acht jaar tijd bijna verdubbeld. In 2011 kostte het opruimen ervan nog 200.000 euro, terwijl in 2018 bijna 4 ton is uitgegeven.

Hotspots
Het Leunenberg, de Brinkstraat, het Oogstplein, Transburg en Winkelcentrum Boswinkel. Slechts een greep uit de tientallen hotspots , milieupleinen waar met enige regelmaat huishoudelijk afval wordt gedumpt. Het beeld bij veel mensen, getuige reacties op social media en gesprekken met inwoners, is dat afvaldump sinds invoering van diftar in 2017 een vlucht heeft genomen. Dat beeld wordt niet gedeeld door de gemeente Enschede en inzamelaar Twente Milieu. In een filmpje van Twente Milieu, dat raadsleden enkele weken geleden in een informatiesessie te zien kregen, vertelt een ervaren vuilnisman dat afvaldump van alle tijden is. In de jaren voor invoering van diftar zag hij al hoe bankstellen en ander afval opgestapeld lag bij (en vooral achter) de inmiddels vervangen blokcontainers bij flatgebouwen verspreid in de stad.

Het beeld bij de gemeente is dus niet dat de hoeveelheid gedumpt afval afgelopen jaren explosief is gegroeid, zeggen beleidsmedewerkers in een gesprek met deze krant. Het afval is wel veel meer zichtbaar geworden in de stad , zegt Jeroen ter Bekke. Met name de bloemkolen van zakken met verpakkingsafval die aan ondergrondse containers hangen is de gemeente een doorn in het oog. Hoewel dit gescheiden afval is, is het aanzicht allesbehalve netjes. Er zijn in de hele stad oranje verzamelcontainers geplaatst, maar niet overal heeft dit geholpen.

Stijging na diftar
Of afvaldump werkelijk is toegenomen is niet te achterhalen, omdat er nooit is bijgehouden hoeveel kilo afval er naast de containers of in het buitengebied belandt. In de tijd van de blokcontainers werd het omringende gedumpte afval gewoon meegenomen in de reguliere inzameling , legt Ter Bekke uit. Later werden daar aparte wagens voor ingezet en stegen dus ook de kosten. Na 2014 is een daling in de kosten te zien. Dat heeft volgens de gemeente te maken met een efficiëntere wijze van opruimen (minder bezetting op de wagen). In 2017, met de invoering van diftar, schieten de kosten bijna 50 procent omhoog. Dat duidt toch op een stijging van afvaldump, los van de opvatting dat afval zichtbaarder is geworden in de stad en het aantal meldingen van inwoners is verdubbeld.

Het gemeentebestuur heeft maatregelen genomen. Al bij de invoering van diftar is het aantal handhavers met twee personen uitgebreid (kosten: 106.000 euro) en zijn er afvalcoaches actief die helpen bij het creëren van meer bewustzijn bij inwoners (kosten: 109.000 euro). Met ingang van 2018 is in de afvalstoffenheffing een verhoging van 6 euro per huishouden opgenomen vanwege de terugkeer van een gratis stortquotum van 75 kilo per jaar en het verlagen van het voorrijtarief voor het ophalen van grof vuil van 45 naar 20 euro. Het is moeilijk te zeggen of de daling van de kosten voor afvaldump in 2018 verband heeft met de maatregelen.

Hoe verder na 2019?Na de zomer wordt het afvalbeleid geëvalueerd door de lokale politiek. Belangrijk onderwerp zal inzameling van verpakkingsafval zijn. Het Afvalfonds betaalt een bijdrage per ton ingezameld plastic, metaal en drankverpakkingen (pmd), maar die bijdrage neemt elk jaar af. Daartegenover staat dat inzamelkosten voor verpakkingen fors hoger zijn dan die voor restafval, omdat de plastic zakken meer tijd kosten bij het inzamelen. De gratis zakken zijn bovendien een duur inzamelmiddel. Alleen al de inkoop en het verspreiden ervan kost 400.000 euro per jaar. Een goedkoper inzamelmiddel is een oranje minicontainer, waardoor het aantal losse zakken plasticafval ook drastisch afneemt. Bij de introductie van zo n container ontstaat een praktisch probleem: is een vierde vuilnisbak bij de deur te veel? Mogelijk stuurt de gemeente aan op (een vorm van) omgekeerd inzamelen, waarbij inwoners zelf kiezen welke containers zij willen houden en welk afval zij willen wegbrengen naar een ondergrondse container. Of een systeem zoals in Hengelo, waar het behoud van de restafvalcontainer extra geld kost. De resultaten van een enquête onder inwoners worden bij de evaluatie meegenomen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Harold Busschers
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.