Twekkelo
Hengelo
Video

Gerestaureerde goederenwagon terug op de oude AKZO-spoorlijn

Het was millimeterwerk om de gerestaureerde zoutwagon op de dieplader te krijgen. Zelfs een tak van een eik moest eraan geloven, want de kraan kon er anders niet bij. Vanaf de restauratielocatie bij stichting RIBO aan de Haarweg in het Woolde ging de treinwagon op transport naar het beginpunt van het oude AKZO-lijntje. "Het is een heel spektakel", zegt Jan van Berkel van stichting GOLS, exploitant van Spoorfietsen Hengelo

Dieplader

Het was een hele opgave om de oude goederenwagon op de gereedstaande dieplader te krijgen. Via twee kranen werd de wagon op nauwkeurige wijze op zijn plaats gezet. Vanuit daar werd de wagon naar het FBK-stadion gebracht. Hier werd de trein op de oude spoorlijn tussen Hengelo en Boekelo gezet en richting het eindpunt gebracht. De wagon moet in de toekomst dienstdoen als trekkershut. Wandelaars kunnen dan overnachten in het treinstel.

Zoutindustrie

De wagon komt uit 1956 en dit soort wagons was belangrijk voor het transport in de zoutindustrie van Twente. De Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (KNZ) had een zoutfabriek bij het Twentekanaal in Hengelo staan, een voorloper van wat later Akzo heette en tegenwoordig Nouryon. Vanuit de fabriek in Hengelo vertrokken dagelijks tientallen van dit soort wagons. Nadat er werd overgestapt op vrachtwagens raakten de wagons buiten gebruik. "Deze wagon heeft jarenlang buitengestaan op het rangeerterrein in Almelo. In 2016 werd de wagon overgebracht naar stichting RIBO", zegt Van Berkel.

RIBO

Bij RIBO hebben studenten van de ROC van Twente-opleiding Technicus Hout en Restauratie de wagon flink opgeknapt. Vrijwilligers van de stichting zijn vervolgens bezig geweest met het installeren van sanitair en elektra. "We zijn uiteindelijk anderhalf jaar bezig geweest met de restauratie. Het is echt mooi geworden", aldus Van Berkel.

Raad van State

Het is de bedoeling dat de treinwagon in de toekomt wordt gebruikt als trekkershut. Voordat de stichting de trekkershut kan exploiteren moet het bestemmingsplan worden gewijzigd. Een aantal buurtbewoners ziet dit niet zitten en is bang voor overlast. Er loopt nog een procedure bij de Raad van State. "Mocht de Raad van State een positief advies geven, dan gaan we de wagon volgend jaar gebruiken als trekkershut."


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via info@1twente.nl of bel redactie Enschede (053) 432 75 27 of redactie Hengelo (074) 256 6699.