Enschede

Eindelijk! Na maanden verkeersoverlast gaat de Vliegveldstraat vandaag open

Na maanden verkeersoverlast is het vanmiddag zover: de vernieuwde N737 (Vliegveldstraat) gaat open. Tussen Hengelo en Enschede ligt nu de meest innovatieve route van Overijssel. Maar het is geen oplossing voor de filevorming voor Enschede.

436576 Schermafbeelding 2019 10 11 om 082216
Er viel niet te ontkomen aan de werkzaamheden aan de N737, ofwel de Vliegveldstraat in Hengelo en Weerseloseweg in Enschede. De weg was hard toe aan groot onderhoud. Maar de klus werd een stuk groter omdat de provincie, eigenaar van de weg, besloot er dé innovatieroute van Overijssel van te maken. En volgens een trotse gedeputeerde Bert Boerman is dat zonder meer gelukt. âJe ziet het bijna niet, maar je merkt het wel.â

Frans op den Bult
Het meest zichtbaar zijn de vernieuwingen op de kruising van de Oldenzaalsestraat en Vliegveldstraat bij Hengelo. Er zijn twee borden geplaatst ter hoogte van hotel-restaurant Frans op den Bult. Die staan tussen de verkeerslichten, die zelf ook langer groen blijven als het vanuit een bepaalde richting extra druk wordt. Op die borden wordt de rijrichting van de extra rijstroken aangegeven, die wisselen in de ochtend- en de avondspits. Dat gebeurt vanuit de richting Oldenzaal en vanuit Enschede. Op die twee stroken staan dus geen pijlen meer op het asfalt. âDat moet de doorstroom flink verbeterenâ, zegt Boerman. âDat was echt een knelpunt.â

âVoorbeeldwegâ
Andere innovaties die volgens de provincie van de N737 een voorbeeldweg maken voor Overijssel: het nieuwe asfalt dat voor 97 procent uit gerecycled materiaal bestaat, het cementloos beton voor verbredingen van de weg, de geluidsdetectie voor onder meer de verkeersverlichting, een nieuwe parkeerhaven voor langzaam verkeer en de flexibele straatverlichting.

Die laatste staat aan de kant van Enschede en gaat aan op het moment dat er een fietser langskomt. Ook kan de lichtsterkte worden aangepast. Dat moet het gevoel van veiligheid vergroten voor fietsers langs dat beboste deel van de weg.

App
Als het aan de provincie ligt, installeren alle vaste gebruikers van de weg de SMART-app op hun mobiel. Ze kunnen dan niet alleen zien hoe druk het die morgen op de Vliegveldstraat is, maar werken ook mee aan het vergaren van gegevens om de flexibiliteit van bijvoorbeeld de verkeerslichten te verfijnen. De app bestaat al langer. âMaar het is voor het eerst dat die aan intelligente verlichting is gekoppeldâ, zegt Boerman. âNu is het zaak om de weg goed te monitoren. Hoe houdt het gerecycled asfalt zich en wat doet het dynamische systeem met de veiligheid? Als we dat weten, kunnen we de innovaties ook op andere wegen uitrollen.â

Hobbelige weg
De innovaties betekenen niet dat alle problemen zijn opgelost. Waar het grootste deel van de weg er door nieuw asfalt bij ligt als een biljartlaken, voelt die bij Enschede nogal hobbelig aan. Daar is de oude structuur van de weg blijven liggen. Net als de vele putten ter hoogte van de waterzuivering Vitens. Uitvoerder Strukton gaat nog wel kijken of de aansluiting van het asfalt op de putdeksels te verbeteren is.

En hoe zit het met de filevorming?
Maar er verandert niets aan misschien wel het meest ergerlijke probleem van de N737, de filevorming in de morgen bij het binnenrijden van de bebouwde kom van Enschede. Bij de verkeersinstallatie op de kruising met de Horstlindelaan en de Vanekerstraat staan autoâs regelmatig tot ver voorbij Vitens in de rij.

Enschede werkt aan een pakket maatregelen om de doorstroom in dat deel van de stad te verbeteren, maar concrete voorstellen zijn er nog niet. Boerman snapt dat het wachten tot gemopper blijft leiden. âMaar je rijdt een stad binnen waar al het verkeer naartoe wordt gezogen, dat los je niet zomaar even op. Het houdt voor de provincie niet op bij de gemeentegrens, maar we hebben daar geen directe rol in. En het plegen van investeringen daar is helemaal niet aan ons.â

Doorstroming
Dat wil volgens de gedeputeerde allerminst zeggen dat de provinciale investering in de N737 weggegooid geld is. âDie zijn het direct waard als je kijkt naar het verbeteren van de doorstroming bij Frans op den Bult en het bevorderen van de veiligheid. Denk aan de voetgangerstunnel naar de parkeerplaats voor vrachtwagens bij het restaurant. En wij verwachten dat de betere doorstroming bij Hengelo het probleem bij Enschede ook een stukje oplost. Of de extra investering in de innovaties het waard is geweest, zal iets later blijken als we de resultaten van de monitoring in beeld hebben.â

In de loop van de middag wordt het dynamische systeem bij Hengelo voor het eerst echt getest, als de kruising en daarmee de hele route naar Enschede, open gaat. De komende weken zijn er nog wel wat afrondende werkzaamheden, maar de weg blijft toegankelijk.

Lonneker haalt opgelucht adem
Lonneker haalt vandaag opgelucht adem. Doordat aan het einde van de middag de N737 weer open gaat, keert de rust in het dorp terug. Nou ja, in elk geval een beetje. âMet die Oldenzaalsestraat dwars door het dorp is het altijd druk. Maar nu stond er bijna dagelijks een file van Oldenzaal tot Lonneker en van Lonneker tot Enschedeâ, zegt voorzitter Matthie Kroezen van de Dorpsraad Lonneker.

Nu de omleidingsroute voor forensen tussen Hengelo en Enschede via de A1 en Oldenzaal niet meer nodig is, is het afgelopen met die bijna onafgebroken rij autoâs in de ochtend- en avondspits. Maar daarmee is er nog geen oplossing voor de verkeersproblemen waarmee het dorp al jaren kampt.

âEr is al eens een referendum geweest over een eventuele rondweg, maar dat heeft niets opgeleverdâ, zegt Kroezen. âDe enige oplossing die overblijft, is die van Nijverdal met de N35: een ondertunneling. Misschien dat het voor de lange termijn wat is. Voor de korte termijn richten we ons op het tegengaan van sluipverkeer door het dorp, met name dat over het dorpsplein. Wethouder Diepemaat heeft ons gevraagd met ideeën te komen. Daar zijn we nu mee bezig.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook