Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Pleidooi in Enschede tegen onlineaankopen: €˜Koop lokaal, voor levendige stad €™

444108 download 10 10

Alles online kopen is de doodsteek voor het (winkel)centrum. Om de binnenstad bruisend te houden, doen consumenten er goed aan hun decemberinkopen bij fysieke winkels te doen. Die oproep doet CDA-raadslid Ayfer Koç.

Teun Staal | Tubantia

Ze voegde maar meteen de daad bij het woord. Ayfer Koç deed gisteren de oproep Steun lokale ondernemers , een pamflet waarin de CDA-politica Enschede en de Enschedeërs oproept inkopen in deze feestmaand bij echte winkels te doen. Als consument vulde ze dezelfde dag meteen haar garderobe aan. Koç kocht een rok bij Winkel Fier.

Dat doe ik niet online , zegt ze op deze druilerige woensdagmiddag. Ik vind de service in de gewone winkel prettig en weet van te voren dat ik geen geen gedoe heb met terugsturen en ruilen.

Concurrentie van online
De betekenis van de oproep om lokale winkeliers te ondersteunen reikt verder dan haar eigen koopgedrag. De actie speelt in op de concurrentie van het online kopen voor de fysieke winkel en waarbij een handvol muisklikken van de consument een steeds grotere bedreiging vormt voor de plaatselijke ondernemers.

Koç: Het gevolg van al die internetaankopen vanuit de luie stoel is dat mensen de kas spekken van grote onlinebedrijven, die nauwelijks belasting betalen. Ze dragen niet of veel minder bij aan de lokale werkgelegenheid. Daardoor vloeien investeringen weg. Dat is uiteindelijk funest voor de omzet van winkeliers en dus de plaatselijke economie.

Politieke steun krijgen
Koç heeft in de Enschedese gemeenteraad een rondgang gemaakt om zoveel mogelijk politieke steun te krijgen voor haar oproep. Het leverde, behalve van haar eigen CDA, de support op van Burgerbelangen, GroenLinks, SP, PVV, ChristenUnie, DENK, DPE en Groep Versteeg. De bijval is dus niet unaniem. Op zich vinden we de oproep sympathiek , zegt raadslid René Kreeft van de lokale VVD. Maar we hechten als liberalen toch vooral aan de keuzevrijheid van klanten en ondernemers als het gaat om kopen en verkopen.

Ook D66 ontbreekt op de lijst. Ik koop in de winkel waar ik dat kan , zegt Gertjan Tillema. Waarom zou ik niet online mijn boodschappen mogen bestellen, die door een lokale chauffeur worden afgeleverd? De democraat plaatst nog een kanttekening: Wat wordt Enschede er beter van als iemand van die goedkope Chinese import koopt bij Action of Big Bazar? Dat zie ik dus niet.

Kassameisje
Koç kan als pleitbezorger van het fysieke winkelen niet zoveel met die kritiek van Tillema. Dan onderschat hij toch de betekenis van het kopen bij de Action. Daarmee help je toch ook het meisje dat achter de kassa zit en zorg je ervoor dat de werknemers daar ook volgend jaar met kerst nog een baan hebben.

Internet is in veel meer opzichten dé bedreiging voor de lokale economie en samenleving. Die plaatselijke ondernemer is er niet alleen voor zichzelf en zijn eigen personeel, maar sponsort ook nog eens de voetbalclub; ik noem maar wat. Minder winkels leidt tot minder inkomsten, ook voor de stad in het algemeen. Dat gaat vroeg of laat ten koste van voorzieningen en dus van onze leefbaarheid.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.