Enschede

Hoe doe je sleuteloverdracht zonder contact met huurders? Enschedese corporaties zijn inventief

Corporaties bieden sinds deze week weer nieuwe huizen aan maar vermijden in deze tijd fysiek contact met huurders. Hoe regel je dan de sleuteloverdracht aan nieuwe huurders en reparaties in woningen? âAlles gaat nu even iets andersâ, zegt Remko Wiersma van De Woonplaats.

456331 964856
Bert Hellegers | Tubantia

Het kantoor van De Woonplaats is al weken gesloten. De meesten van de ruim tweehonderd medewerkers werken vanuit huis. Remko Wiersma is een van de weinigen die nog dagelijks onderweg is. Kan niet anders, want als technisch verhuurmedewerker moet hij ter plekke in woningen van de corporatie veel regelen.

Afstand
Daarbij moet hij wel afstand houden tot huurders of medewerkers van aannemers die werkzaamheden in woningen moeten verrichten. âDat is vaak een heel gepuzzelâ, stelt hij vast.

Hij schetst als voorbeeld hoe in deze coronatijd de sleuteloverdracht aan nieuwe huurders plaatsvindt. Normaal komen ze daarvoor naar kantoor, maar dat is nu even geen optie. Dus gebeurt het in hun nieuwe woning.

Extra penâIk ga dan in eerste instantie alleen naar de woning. Leg daar alle papieren die moeten worden ondertekend klaar, waarbij ik een extra pen voor de klant klaar leg. Als de nieuwe huurder klaar is en tijdelijk uit de woning is, haal ik de ondertekende papieren op. Het voelt allemaal heel ongewoonâ, vertelt Wiersma.

Desinfecterende gel en doekjes behoren sinds een paar weken tot zijn uitrusting. âNa afloop van zoân sleuteloverdracht, ook al is het op afstand, kunnen we dan meteen onze handen schoonmaken.â

Woordvoerster Joyce Dakhorst van De Woonplaats voegt toe dat de risicoâs voor klanten en medewerkers worden beperkt. âWoninginspecties die al gepland stonden, doen we telefonisch, zover dat mogelijk is. De klant kan vervolgens sleutels in een envelop in een sleutelbox van ons doen.â

Nieuwe woningenDe Woonplaats was tijdelijk gestopt met het aanbieden van nieuwe woningen. Sinds maandag is dat weer in gang gezet. Dakhorst: âOok Ons Huis is op die dag weer gestart met adverteren. Domijn adverteerde nog wel in de afgelopen periode, maar minder. Daar neemt het woningaanbod ook weer toe.â

Bij alle drie corporaties in Enschede is het normale verhuurproces, dus het toewijzen aan een kandidaat, bezichtiging en uiteindelijk het tekenen van een contract en de sleuteloverdracht, deze week weer begonnen.

âMaar wel op een aangepaste manierâ, zegt Dakhorst. âWe maken creatief gebruik van digitale alternatieven om ons werk zo goed mogelijk te blijven doen en afspraken zoveel mogelijk door te laten gaan. Denk aan facetime, skype en alle andere mogelijkheden die telefoon en laptop bieden.â

Urgente reparatiesHuurders kunnen veel zaken nu regelen via het klantportaal van de corporaties. Dakhorst: âWe plannen alleen nog afspraken in voor urgente zaken. Mensen kunnen reparatieverzoeken die niet direct noodzakelijk zijn wel alvast aan ons doorgeven. We maken dan een afspraak zodra dit weer kan.â

Voor dringende reparaties waarvoor meerdere specialisten nodig zijn, is het een heel gedoe om ze niet op hetzelfde moment in de woning te laten zijn. Wiersma: âWanneer je een timmerman en loodgieter nodig hebt, is het zaak af te spreken dat ze na elkaar komen. Je bent continu aan het coördineren met de gedachte fysiek contact te voorkomen.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Annina Romita