Enschede

Gratis Heldenbiertje van Brouwerij Eanske voor zorg- en hulpverleners

Speciaal voor alle helden in deze coronacrisis introduceert Brouwerij Eanske het âHeldenbiertjeâ. Brouwer Oscar Moerman: âJe kunt nu niet helemaal niks doen.â

456611 bier 2
Mandy de Jong | Tubantia

Het biertje is gratis voor mensen met een vitaal beroep?
âEn wie zijn dat dan? kun je je afvragen. We haken daarom aan bij het bestaande initiatief Hardwerkende Helden van Enschede. Zij verzorgen gratis maaltijden voor mensen in de zorg en hulpverleners. Bij elke maaltijd leveren we twee Heldenbiertjes. Bovendien is het bier voor iedereen verkrijgbaar bij lokale supermarkten en slijterijen. Per verkocht biertje gaat 50 cent naar het initiatief.â

Voor de liefhebbers: hoe smaakt het?
âHet is een heerlijk frisse Session IPA met 4,2 procent alcohol. Mooi âdoordrinkbaarâ, niet al te bitter en hoppig in de nasmaak. Het is een bestaand bier van Eanske, de heilige Jacobus, dat al een tijd niet meer op de markt is.â

Nieuwe website, nieuw logo, nieuwe etiketten... Waarom doen jullie dit?
âHet is tijd om creatief te ondernemen en elkaar te helpen. We zagen het initiatief Enschede Samen Sterk en wilden ons steentje bijdragen. We klopten aan bij het reclamebureau Creative Bastards en zo ontstond het idee voor het Heldenbiertje.â

Zijn jullie niet druk met andere dingen in de brouwerij?
âDat valt een beetje tegen. De slijterijen zijn open, maar veel mensen blijven thuis en dus wordt er minder verkocht. Het mooie van deze actie is dat we de slijters extra aandacht geven en hopelijk ook een beetje extra omzet. Hoe kunnen we de handel op gang houden? Met die vraag gaan ondernemers nu creatief om. Je kunt niet helemaal niks doen.â

Maak je je zorgen?
âWat je nu ziet is dat ook de brouwerijen zelf online verkopen. Er zijn blijf-thuispakketten, crisispakketten en ook paaspakketten. Zelfs Grolsch bezorgt. De brouwers hebben daarmee omzet, maar passeren wel de slijters. Ik ben bang dat de maatregelen voor iedereen langer duren. Wij zijn een kleine, beginnende brouwerij. Ons merk bestaat zeven jaar, de brouwerij een jaar. We hebben veel geïnvesteerd en moeten hard werken om de vaste kosten terug te betalen. Op een gegeven moment zijn de reserves op. Dat geldt voor elk bedrijf.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Frans Nikkels