Na maanden repeteren gaat de nieuwste productie van talentproject De Maakers dit weekend in première. Acht jonge theatermakers uit Oost-Nederland brengen met V-O-S een eigen muziektheatervoorstelling op de planken bij de Nederlandse Reisopera in Enschede. De voorstelling is vanaf 27 juni vijf keer te zien in de Performance Factory.
V-O-S is de zevende productie van De Maakers, een talentproject van de Theatermakerij en de Nederlandse Reisopera. Onder begeleiding van professionele theatermakers ontwikkelen jonge acteurs zelf een voorstelling, geïnspireerd op een productie van de Reisopera. Dit jaar vormde de opera Het Sluwe Vosje het vertrekpunt.
Maar op het toneel is het vooral hun verhaal. "Heel veel ideeën komen van hen", vertelt regieassistente Lois Heirman in radioprogramma Twente Wordt Wakker. "Zij hebben heel veel verschillende muziek- en theaterstijlen aangedragen. Het is onze taak om van die chaos een begrijpelijke voorstelling te maken."
De voorstelling draait om de verhouding tussen mens en natuur. Volgens de makers laat V-O-S zien hoe mensen de natuur tegelijkertijd bewonderen én aantasten.
Dat thema komt ook terug in het decor. Vormgever Stijn Bolhuis bouwde een kunstmatig bos, dat bestaat uit plastic, PFAS en pesticiden. "We hebben de natuur nagemaakt, maar het is totaal nep", aldus theatermaker Remy van Tilburg.
Beszoekers kunnen volgens de regisseur rekenen op veel spektakel, muziek, geappige momenten en verrassende weningen. Daarnaast is de manier waarop het verhaal verteld wordt afwijken van een 'traditionele voorstelling'. Heriman: "We proberen de grenzen op te zoeken van wat muziektheater kan zijn."
V-O-S gaat zaterdag 27 juni in première in de Performance Factory in Enschede. Daarna volgen nog vier voorstellingen op 28 juni, 3 juli, 4 juli en 5 juli.