Verkeer
Stuur appje
Zoek

PSV en Frankfurt waren concreet, maar Nijstad kiest voor thuis: 'FC Twente is mijn cluppie'

Op een zonovergoten trainingscomplex in Hengelo verzamelt de selectie van FC Twente zich maandagmiddag voor de eerste training van het nieuwe seizoen. Met linksback Aske Adelgaard en enkele nieuwe trainers zijn er genoeg nieuwe gezichten op het veld, maar juist een speler die blijft, staat in de schijnwerpers: Ruud Nijstad.

PSV en Eintracht Frankfurt waren concreet, maar de achttienjarige Vriezenvener besloot bij FC Twente te blijven en tekende een nieuw contract tot medio 2029. "Ik vond het een moeilijke keuze, want je weet niet wat de juiste is."

Wikken en wegen

Nijstad ging niet over één nacht ijs: "Ik heb alle voor- en nadelen opgeschreven en met veel mensen gesproken. Ik ben ervan overtuigd dat ik de goede keuze heb gemaakt", aldus de verdediger. 

"Ik heb vooral met mijn ouders gepraat. Ook met teamgenoten, die vroeger zo'n stap hebben gemaakt." Nijstad ontving uiteenlopende adviezen en besloot zijn gevoel te volgen. "Dat zei dat ik nog niet klaar ben hier. Ik heb nog genoeg te leren."

“Ik probeer er nuchter mee om te gaan.”

Nijstad liet zich niet beïnvloeden door de media. "Ik probeer niet veel het nieuws te lezen en het er juist over te hebben met de mensen die dicht bij mij staan. Ik moet mijn hoofd niet gek laten maken. Natuurlijk komt er veel bij kijken, maar ik probeer er nuchter mee om te gaan."

Echte Tukker

Er nuchter mee omgaan, zoals een echte Tukker. Nijstad groeide op in Vriezenveen en komt uit de FC Twente/Heracles Academie. Technisch directeur Erik ten Hag zegt dat de jongeling 'symbool staat voor de identiteit van de club'. "Ik vind niet dat ik een boegbeeld of zo ben, maar het is natuurlijk mooi dat een jongen uit de Academie mag en kan doorbreken hier", aldus Nijstad. "Dat is waar Twente voor staat. FC Twente is mijn cluppie."

En nu op naar donderdag 23 juli, als FC Twente in de tweede voorronde van de Europa League speelt tegen FK Vojvodina (Servië) dan wel Ferencváros (Hongarije). "We hebben er veel zin in. Het is aan ons om over vier weken klaar te zijn en Europees voetbal terug naar Enschede te halen."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.