Enschede

Menzis belt 24.000 ouderen om te horen hoe het gaat

Zorgverzekeraar Menzis is bezig met een grote belronde onder 24.000 klanten tussen 75 en 85 jaar. Menzis wil graag weten hoe het met de klanten gaat tijdens de coronacrisis, of ze nog iets nodig hebben of wellicht behoefte hebben aan sociaal contact via telefonische hulpdiensten.

458478 543082 2
Martin Ruesink | Tubantia

Menzis heeft afgelopen week naar schatting al zoân 10 procent van de beoogde groep gebeld en de reacties zijn positief, zegt woordvoerder Joeri Veen. âWe horen veel: âWat leuk dat jullie aan mij denkenâ, maar natuurlijk zijn er ook klanten die geen behoefte aan een praatje hebben, dat is ook goed,â aldus Veen.

Wél naar huisarts
Tijdens de gesprekken komt ook soms aan de orde, dat de klant afgelopen weken vanwege het coronavirus niet met een klacht naar huisarts of specialist durfde te gaan. âDan hebben we het daar over en benadrukken dat het verstandiger is wel die stap te nemen.â

Ook wordt in de gesprekken soms doorverwezen naar andere telefonische hulpdiensten, zoals de Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds.

Minder druk
De belronde is mogelijk, omdat de helpdeskmedewerkers van het bedrijf momenteel minder telefonische vragen dan normaal krijgen van klanten.

Veen benadrukt, dat Menzis in de ronde nooit naar privacygevoelige gegevens zal vragen âof de klanten zal vragen een product van ons af te nemenâ. Ouderen die toch zulke vragen krijgen, hebben waarschijnlijk geen echte Menzis-medewerker aan de lijn.

Als de proef een succes blijkt, overweegt de verzekeraar een ander deel van de klantenkring te bellen, bijvoorbeeld 85-plussers.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Emiel Muijderman