Enschede

Twentse rijschoolhouders weer aan de slag, met of zonder mondkapje

Met een doek en desinfecteermiddel in de aanslag, gaan de instructeurs van rijschool Brünen in Enschede vanaf maandag weer op pad. Een mondkapje is er ook, maar het gebruik daarvan is vooralsnog facultatief.

459187 brunen
Wilco Louwes | Tubantia

âAls ondernemer ben ik heel blij dat we weer aan het werk kunnen, maar als mens denk ik ook wel eens: gaan we niet te snel?â Rijschoolhouder René Brünen ziet dat er in zijn branche hard wordt gewerkt om de werkzaamheden na de coronauitbraak weer op te pakken, maar constateert dat er ook nog veel onduidelijk is.

Minder efficiënt
Eigenlijk is er niet heel veel veranderd ten opzichte van zoân twee maanden geleden, toen de rijscholen op stel en sprong dicht moesten. âEr wordt nu wel van ons verwacht dat we na elke autorijles de bestuurderszijde desinfecteren. Alle instructeurs krijgen een mondkapje, maar het is op dit moment niet verplicht om die te gebruiken.â Brünen had het toegejuicht als er met speciale tussenschotten gewerkt zou kunnen worden tussen de instructeur en de leerling.

âZodat je wel bij het stuur kan ingrijpen als het moet. Ook een tussenschot tussen de voorstoelen en de achterbank zou raadzaam zijn.â Zoân schot zou het namelijk mogelijk maken om, net als bij taxiâs, een extra passagier mee te nemen.

Vertrek van centrale locatie
Eigenlijk is het niet de bedoeling dat er meer dan twee mensen in een auto zitten, maar juist met autorijlessen is de derde passagier zo functioneel. âHet is gebruikelijk dat degene die les heeft, de volgende cursist van huis ophaalt en vervolgens weer thuis wordt afgezet. Maar dat kan nu niet. We werken daarom met centrale ophaalplekken in de hele regio, zoals stations.â Het is wat minder efficiënt, maar het werkt volgens Brünen prima. âWij zijn een grote rijschool en hebben per stad of gemeente iemand die rijdt. Maar voor de eenmanszaak zal dit wel lastiger worden, als je leerlingen in Enschede en omliggende gemeenten hebt.â

Aderlating
Ook met examens zal, behalve de examinator, niemand mee kunnen rijden en dat is een aderlating. Zo kan de rij-instructeur niet zien hoe zijn leerling het er vanaf brengt en wat er voor een eventueel herexamen beter moet. âHet gekke isâ, vertelt René Brünen, âdat we bij taxi-examens wel een tussenschot moeten gebruiken, maar dat het tussenschot eruit moet als we dezelfde auto daarna inzetten bij een examen voor rijden met een aanhanger.â

En zo zijn er meer tegenstrijdigheden in de protocollen. âAls je een collega-instructeur aan huis ophaalt, wordt aangeraden om de ventilatie of het raam open te zetten. Tijdens de rijles is de richtlijn dat alles dicht gaat.â

Optimistisch
Ondanks de bedenkingen, zegt Brünen vooral optimistisch te zijn dat er, na de rijlessen voor motoren, nu ook groen licht is voor de overige rijlessen. âHet is op dit moment alleen nog onduidelijk hoe de examens worden afgenomen. Draagt de examinator een mondkapje? Wie desinfecteert de auto? Daar moet het CBR nog een besluit over nemen. Dat zal ook wel goed komen. De komende week gebruiken we als een tussenweek, om weer te wennen achter het stuur. Sommige leerlingen stonden vlak voor hun examen, maar hebben nu bijna twee maanden niet meer gereden.â

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. foto: Lars Smook