Tubbergen
Politiek
Video

Mats Nijhuis is kinderburgemeester van Tubbergen

Tubbergen kent sinds anderhalf jaar een kinderburgemeester. Dinsdagavond nam Mats Nijhuis (10) het stokje over van Kristy Geuke, de allereerste junior in dat ambt.

De kinderburgemeester is allesbehalve een aardig idee met een vooral ceremoniële betekenis. Sinds kort kent de Twentse gemeente ook een kinderraad, waarvan de kinderburgemeester voorzitter is. Beide, raad en junior-burgemeester, krijgen ambtelijke ondersteuning van de griffie en worden betrokken bij thema’s die kinderen aangaan en die zij belangrijk vinden.

Gekozen burgemeester

Anders dan de volwassen burgemeester wordt de junior gekozen en benoemd voor een jaar. Mats was een van de negen kandidaten die zich aanmeldden voor de functie, de keuze uit die negen lag bij de kinderraad. Zijn voorgangster heeft het ambt anderhalf jaar lang bekleed, maar daar was corona debat aan.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Kristy, de eerste kinderburgemeester van Tubbergen, kreeg de functie na een bezoek van haar klas aan het gemeentehuis. Zij schreef burgemeester Wilmien Haverkamp nadat ze op het Journaal zag hoe een kinderburgemeester elders in het land een opening verrichtte. In die brief vroeg ze waarom Tubbergen niet zo’n burgemeester had. Haverkamp, voorheen stadsdeelmanager in Enschede, nodigde Kristy’s klas uit en tijdens dat bezoek werd het idee concreet.

Mats Nijhuis Ernst Bergboer
Mats Nijhuis, kinderburgemeester van Tubbergen © Ernst Bergboer

Meteen aan de bak

Mats maakte op de dag na zijn benoeming met ambtsgenoot Haverkamp een ronde langs de stembureaus in Geesteren, het dorp waar hij woont, onderdeel van de gemeente Tubbergen. Daarbij droeg hij de bij zijn ambt behorende ambtsketen van glas. Het versiersel is een ontwerp van klasgenoten van zijn voorgangster en werd vervaardigd door de Tubbergse glaskunstenares Ellen Kleine Schaars.

In zijn installatiespeech noemde Mats de belangrijkste thema’s waar hij zich tijdens zijn ambtstermijn hard voor wil maken. Alle kinderen moeten lid kunnen zijn van een club of vereniging en er moet in het onderwijs meer aandacht en tijd zijn voor sport en beweging.