Nooit eerder kwamen er in één seizoen 100.000 bezoekers naar een professionele voorstelling in Schouwburg Hengelo. Een dezer dagen zal het 100.000e kaartje verkocht worden aan iemand die donderdag van de Introdans-voorstelling End of Season komt genieten. Marketingmedewerker Mirella Jellema is verheugd: "Voorafgaande aan het seizoen zat onze prognose op 89.500 bezoekers. Daar gaan we dus ruim overheen."
De afgelopen jaren zat het theaterbezoek al in de lift, vertelt Jellema: "Eigenlijk is het aantal bezoekers al groeiende sinds het einde van de financiële crisis, nu zo'n 15 jaar geleden. Corona zorgde natuurlijk voor een forse dip, maar heeft de trend uiteindelijk niet doen ombuigen."
In 2024 zat het theater met 76.000 bezoekers al op het hoogste aantal ooit. Hoe verklaart Jellema het dat een jaar later de 100.000 wordt overschreden? "Het kan niet anders of dat heeft te maken met het feit dat sinds dit jaar kinderen van 16 jaar of jonger gratis naar binnen kunnen. Daarnaast hebben we ook méér jeugdvoorstellingen op de planken gebracht."
Kinderen en jongeren tot 16 jaar zijn vanaf dit seizoen welkom bij alle jeugd-, familie- en dansvoorstellingen zonder dat ze hoeven te betalen. Voorwaarde is wel dat er altijd minimaal één betalende volwassene mee gaat als begeleiding.
Die beleidswijziging zorgde vorig jaar bij menig Hengeloër voor gefronste wenkbrauwen. Immers, wat staat er tegenover al die onbetaalde tickets? Jellema kan het uitleggen: "Stel dat je voor een voorstelling vorig seizoen 100 kaarten verkocht en dit seizoen 300, waarvan je voor de helft betaald kreeg, dan is dat laatste natuurlijk altijd beter. Je verkoopt én meer kaarten én de zaal zit voller. Ik geef toe: zo ging het niet bij elke voorstelling. Er waren er ook waarop we verlies geleden hebben, maar per saldo is dit een heel goed besluit geweest."
Jellema wil daarbij een paar belangrijke sponsoren wel even noemen: "De Rabobank, ambassadeursclub Podion en de Vrienden van Schouwburg Hengelo* staan garant." Vorig jaar werd het als een pilot aangekondigd, maar dankzij het succes is besloten om het om te zetten in beleid.
Bij deze 100.000 bezoekers zitten niet de mensen die naar voorstellingen van bijvoorbeeld de Hengelose Revue, Dansstudio X-Dance of Armonia kwamen, vertelt Jellema: "Nee, het gaat puur om voorstellingen die we als theater zelf geboekt hebben en waarvoor wij zelf artistiek verantwoordelijk zijn. Een X-Dance of een Armonia huren de zaal van ons." Als je die aantallen er dit seizoen bij op zou tellen, zou Schouwburg Hengelo 124.000 bezoekers gehad hebben.
Met de voorstelling komende donderdag van Introdans is het seizoen nog niet afgelopen, hoewel de telling voor het nieuwe seizoen al wel ingaat per 1 juli. Jellema: "We hebben op 4 juli nog een voorstelling met zangeres Luna Sabella. De kaarten die we daarvoor verkopen, zijn alweer de eerste kaarten voor het seizoen 2025/2026."
Jellema is uiteraard blij met het toegenomen theaterbezoek: "Dat we veel kaarten verkopen is heel mooi en zeker nodig, maar echt blij worden wij als medewerkers van volle zalen. Nou, daarvan hebben we er het afgelopen jaar heel veel gehad."
Het 100.000e kaartje wordt een dezer dagen op zeker verkocht. Jellema durft daar haar hand wel voor in het vuur te steken: "De gelukkige koper van dat kaartje zal donderdagavond in de spotlight worden gezet en gaat niet met lege handen naar huis."
*De Vrienden van Schouwburg Hengelo zijn particulieren die de schouwburg ondersteunen met een jaarlijkse bijdrage van 29,50 en hiermee onder meer voorrang hebben bij het reserveren van kaarten.