Verkeer
Stuur appje
Zoek

Van collegezaal naar het asfalt: Hengeloër Joep Schyns was docent aan de UT, maar helpt nu motorrijders veilig op weg

Als je kunt motorrijden, kun je dan ook motorrijden? Anders gesteld: als je je motorrijbewijs hebt, ben je dan een goede motorrijder? Joep Schyns vindt van niet. In elk geval niet per se. Daarom heeft deze oud-docent duurzaam waterbeheer aan de UT een opmerkelijke carrièreswitch gemaakt: "Vanuit mijn passie voor motorrijden en verkeersveiligheid ben ik de School of Safe Rides begonnen."

Negentig procent van alle verkeersongevallen heeft te maken met gedrag, vertelt Schyns: "Daarom vind ik het gek dat we zoveel investeren in het veiliger maken van het wegennet en het ontwikkelen van beschermende kleding en airbags, maar nauwelijks investeren in het verbeteren van het gedrag van de verkeersdeelnemer. Eigenlijk zou iedereen af en toe een 'APK voor de rijstijl' moeten laten doen."

Dat kan al jaren bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), maar dan gebeurt het in grote groepen; Joep Schyns (1989) biedt een-op-een trainingen aan.

“Houd er altijd rekening mee dat er iets onverwachts kan gebeuren, zodat je niet schrikt, wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurt.”

De Hengeloër werkte jarenlang als docent en onderzoeker op Universiteit Twente, maar vroeg zich enkele jaren geleden af of hij dat de rest van z'n leven wilde doen. "Het antwoord op die vraag was 'nee'. Ik wilde met m'n passie voor verkeersveiligheid aan de slag. Ik heb een open sollicitatie gedaan bij Goudappel in Deventer, een adviesbureau op het gebied van mobiliteit. Mijn onderzoekservaring en gedrevenheid maakten dat ze mij een contract aanboden. Daar werk ik nu nog steeds."

In de praktijk

Echter naast in de theorie bezig zijn met verkeersveiligheid wilde Schyns ook letterlijk de weg op met mensen: "In 2020 ben ik gaan motorrijden en tegelijk las ik vanaf toen veel over veiligheid en luisterde podcasts en keek video's over dat onderwerp. Onlangs heb ik een opleiding tot rij-instructeur afgerond. Dat is nodig om de weg op te kunnen met leerlingen."

Hij wil echter niet 'gewoon les geven', maar echt de diepte in gaan met z'n leerlingen: "Ik wil gaan werken met individuen of duo's. Mensen die al een rijbewijs hebben, maar graag bewuster op de motor zitten."

Hieronder een filmpje dat laat zien waar je als motorrijder allemaal op moet letten. Joep daarover: "Zorg altijd dat je voldoende ruimte hebt om uit te wijken, mocht dat nodig zijn. Iemand kan een portier opengooien, een fietser kan plotseling uitwijken, noem maar op."

Hij mikt op een zo breed mogelijke doelgroep: jonge mensen, die niet zo snel gevaar zien, maar ook ouderen, bij wie bepaalde, onveilige gewoontes erin zijn geslopen: "Neem de positie op de weg. In principe rij je als motorrijder midden op de weg, maar tijdens de lessen word je vaak geleerd iets links van het midden te rijden. Echter, als je téveel naar links rijdt en een tegemoetkomende vrachtwagen doet hetzelfde, dan kun je door een windvlaag worden gegrepen en onder die vrachtwagen komen."

Defensiever rijden

De belangrijkste les voor elke motorrijder is: zorg dat je altijd controle houdt over de situatie. "Dat geldt voor elke verkeersdeelnemer, maar voor motorrijders in het bijzonder, omdat zij relatief onzichtbaar zijn en tegelijk heel kwetsbaar. Houd er altijd rekening mee dat er iets onverwachts kan gebeuren, zodat je niet schrikt, wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurt. Dat is de belangrijkste les die ik klanten wil meegeven. Ik leer ze defensiever te rijden."

“Met deze persoonlijke aandacht ben ik in de regio Twente uniek volgens mij.”

Motorrijden heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Tijdens de coronaperiode zochten mensen hun ontspanning in de buitenlucht. Daardoor is het aantal motorrijders toegenomen en daarmee de risico's op ongevallen onder hen. Schyns speelt als zzp'er in op een behoefte die er volgens hem absoluut is: "Ik heb zelf eens zo'n training gevolgd bij de KNMV. Daar maak je deel uit van een grote groep. Ik wil juist met een- en tweetallen werken. Met die persoonlijke aandacht ben ik in de regio Twente uniek volgens mij."

Hij werkt momenteel 4 dagen per week bij Goudappel en vult de rest van z'n tijd straks met het geven van trainingen. En als het bevalt en goed loopt? Hij lacht: "Dan zou die verhouding wel eens anders kunnen worden."

  • 250606 Joep Schyns 1 FOTO Jessy Soepenberg
    Joep Schyns: "Ik wil gaan werken met individuen of duo's. Mensen die al een rijbewijs hebben, maar graag bewuster op de motor zitten."
    Beeld: 1twente / Jessy Soepenberg
  • 250606 Joep Schyns 2 FOTO Jessy Soepenberg
    Joep Schyns: "Ik wil gaan werken met individuen of duo's. Mensen die al een rijbewijs hebben, maar graag bewuster op de motor zitten."
    Beeld: 1twente / Jessy Soepenberg
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.