In juni 2022 kwam op de Oldenzaalsestraat in Hengelo een meisje op haar fiets om het leven bij een aanrijding met een auto. Maandagmiddag vond er op de onheilsplek een reconstructie plaats. Dit onderzoek werd uitgevoerd op last van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Aanleiding was een artikel 12-procedure, die de ouders van het slachtoffer aanspanden. Door het ongeluk in scène te zetten, hopen het Openbaar Ministerie en de familie meer informatie te krijgen over de snelheid van de betrokken auto.
Yme Drost, de Hengelose letselschade-expert en belangenbehartiger van de ouders van het slachtoffer, was aanwezig bij de reconstructie: "Er zijn twee onderzoeken geweest om de snelheid van de auto te bepalen. Zo’n auto wordt volgehangen met allerlei apparatuur en op de weg zijn verschillende markeringen gezet. De snelheid wordt uiteindelijk bepaald door onder meer filmopnames te maken en die te vergelijken met de opnames die beschikbaar zijn van de dag van het ongeval."
De camera bij het tankstation maakt maar 1,7 opnames per seconde. Het is geen doorlopende film. "Door middel van de tussenliggende tijd en de positie van de auto moet worden bepaald hoe snel die auto reed", verduidelijkt Drost. "Dat is niet tot op de kilometer nauwkeurig te zeggen. Er zit altijd en bepaalde marge in."
De snelheid van de auto is een cruciaal detail in deze zaak. Het is een weg die voor sommigen oogt als een 80 kilometerweg, maar de maximaal toegestane snelheid is 50 kilometer per uur.
Drost erkent het probleem: "De weg nodigt uit om 80 te rijden, sterker nog, je waant je er ook buiten de bebouwde kom. Dan staan er nog een tankstation en de paal waarop de brandstofprijzen vermeld staan, die voor een deel het zicht ontnemen. Zowel voor de automobilist als voor de betrokken fietsster. Vroeger stond er tevens nog een ander bord, dat deels het zicht belemmerde. Het is een hele drukke fietsersoversteekplaats. De situatie is verre van ideaal.”
De familie was uitgenodigd om bij de reconstructie aanwezig te zijn. "Zij waren echter niet in staat om op die plaats van het ongeval te zijn. Dat riep te veel emoties op", laat Drost als woordvoerder namens de familie weten.
De reconstructie werd gedaan in opdracht van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden en is het gevolg van een artikel 12-procedure die advocaat Fehmi Jakob namens de familie aanspande. Via zo'n procedure kan het gerechtshof het openbaar ministerie dwingen om opnieuw strafvervolging in te stellen.
"Ter onderbouwing heb ik het ongevallen-analysebureau Baan Hofman ingeschakeld om als expert nader onderzoek te doen", aldus advocaat Fehmi Jakob.
Het gerechtshof stelde eerder vast dat er twijfels zijn over de snelheid van de betrokken auto.
De grote vraag is: hoeveel harder dan 50 kilometer per uur is er gereden? Drost: "Er is tot nu toe sprake van een heel brede marge: tussen de 51 en 64 kilometer per uur. Had het ongeval voorkomen kunnen worden als de bestuurster 50 kilometer per uur had gereden?”