Hengelo

'Station Hengelo moet service behouden als internationaal treinstation'

"Station Hengelo moet als internationaal treinstation een goede service blijven behouden in de toekomst. Dit zegt de Hengelose wethouder Gerard Gerrits in antwoord op vragen uit de gemeenteraad.

Het college van B en W is net als de raad verrast over het voornemen van NS om te snoeien in het aantal personeelsleden op bemande stations in Nederland. Daarmee staan landelijk 341 banen op de tocht. Dat betekent dat bemenste balies op vrijwel alle stations gaan verdwijnen, ook in Hengelo. Slechts 10 grotere stations in Nederland houden een volledige bezetting met ticketbalies als de plannen doorgaan.

400954 station hengelo

'Hét Centraal Station van Twente'

"Hengelo is écht een belangrijk station. Zonder andere stations in onze regio tekort te doen kan ik rustig stellen dat we in Hengelo hét Centraal Station van Twente hebben. We hebben internationale treinverbindingen naar Berlijn en Bielefeld. Die Amsterdam-Berlijn trein blijft ook in de toekomst rijden via hengelo," zegt Gerrits.

'Betere verbindingen met Münster en Dortmund'

Als het gaat om internationale verbindingen, dan worden die in de toekomst alleen maar beter. Zo krijgt Hengelo de komende jaren betere verbindingen met Münster en Dortmund. "In de toekomst zal dus de positie van het station steeds belangrijker worden." Het Hengelose college zegt bereid te zijn om met NS in gesprek te gaan, maar benadrukt ook dat het bedrijf een commerciële partij is die haar eigen afwegingen maakt en dat het schappen van personeel op de bemande stations een bedrijfsaangelegenheid is.

Zorgen over veiligheid op en rond het station

Het voorgenomen besluit van NS roept ook vragen op over de veiligheid op het station. Is die straks nog wel gegarandeerd? Burgemeester Sander Schelberg zegt dat bij een belangrijk internationaal treinstation als Hengelo het veiligheidsvraagstuk in geding is en denkt dat de minimale aanwezigheid van NS-personeel tot zorgen leidt, met name aan de kant van de politie. "ProRail is toch primair verantwoordelijk en moet de veiligheid kunnen garanderen. Ik denk dat wij gezamenlijk als college, maar ook met een aantal andere steden gaan ageren bij NS.