Verkeer
Stuur appje
Zoek

Miljoenen euro's extra nodig om kwakkelende Bielefeld-trein overeind te houden

De Eurobahn-trein in Hengelo
Beeld: RTV Oost

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel veel meer geld kosten dan aanvankelijk was gepland. Door de vele treinuitval, tegenvallende reizigersaantallen en gestegen kosten voor stroom en personeel, moeten er miljoenen euro's bij om de verbinding overeind te houden, schrijft Oost.

Sinds eind 2017 rijdt er een directe trein tussen Hengelo en Bielefeld. De trein moest de gedroomde opvolger worden van de Grensland Express, maar de verbinding kampte de laatste jaren vooral met grote problemen. Zo viel op sommige momenten tot 40 procent van de treinen uit, waardoor reizigers wegbleven.

Miljoenen extra nodig

Voor het laten rijden van de Bielefeldtrein betaalt de provincie Overijssel 1,6 miljoen euro per jaar. Dat is veel te weinig om de verbinding tot zeker 2032 overeind te houden, blijkt nu. Er is volgens de provincie minimaal één miljoen euro per jaar extra nodig. Voor de komende jaren betekent dat zo'n 7,5 miljoen euro extra aan gemeenschapsgeld.

"De belangrijkste reden voor de gevraagde extra financiële middelen is de toename van de exploitatiekosten: kosten voor met name stroom en ook personeel zijn in Duitsland sterk gestegen", zegt een woordvoerder van de provincie. Naast de vele treinuitval werd er tijdens de coronaperiode in 2020 en 2021 ook amper gereisd op het traject.

400 tot 500 reizigers

Dagelijks steken zo'n 400 tot 500 reizigers de grens over in de Bielefeldtrein. Het probleem is echter dat zij niet allemaal een regulier treinticket kopen. "Door de komst van het voordelige Deutschlandticket kunnen reizigers voor een laag tarief van de trein gebruikmaken, wat voor lagere reizigersopbrengsten zorgt", aldus de woordvoerder.

De treinuitval op het traject tussen Hengelo en Bielefeld is volgens de provincie wel flink verminderd.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met Oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.