Verkeer
Stuur appje
Zoek

Uitgever online Hengelo Magazine over kakelverse papieren versie: 'Deze mensen hadden beter moeten weten'

240507 maurice weustink nieuw hengelo magazine
Links het nieuwe blad, rechts de uitgave van Maurice Weusink (inzet): "Als ze eerst even op Google gezocht hadden naar die titel dan had dat snel duidelijk gemaakt dat we onder deze naam al tien jaar een digitaal magazine publiceren."
Beeld: Twente Journaal BV / Hengelo Magazine / LinkedIn

Volgens Maurice Weustink van uitgeverij Twente Journaal BV hadden de bedenkers van het onlangs gelanceerde Hengelo Magazine best kunnen weten dat hij al jaren een magazine uitgeeft met exact dezelfde naam. Hij reageert daarmee op de kritiek van Rita Vossebeld, bestuurslid van de Stichting Hengelo Magazine, vorige week bij 1Twente.

Vossebeld vond het opvallend 'dat een blad, nadat het jaren niet is uitgekomen, ineens weer op de deurmat valt een maand nadat ons Hengelo Magazine het levenslicht zag'. Volgens Weustink slaat die kritiek nergens op, simpelweg omdat het blad al jaren niet meer in print verschijnt, uitsluitend in digitale vorm.

Google

"Als ze eerst even hadden gekeken op hengelo-magazine.nl of op Google gezocht hadden naar die titel dan had dat snel duidelijk gemaakt dat we onder deze naam al tien jaar een digitaal magazine publiceren, de laatste jaren zelfs iedere veertien dagen."

240502 magazines hengelo
Lees ook
Makers Hengelo Magazine krijgen volop lof én een telefoontje van de uitgever van... Hengelo Magazine

Rita Vossebeld zei hier vorige week over tegen 1Twente: "We wisten dat er begin deze eeuw een aantal jaren een Hengelo Magazine heeft bestaan onder leiding van Paul Temmink en wijlen Jan Tibben. Met Temmink en de nazaten van Tibben hebben we gesproken. Zij vinden het prima. Van een tweede Hengelo Magazine hadden wij echter geen weet."

Handelsnaam

Weustink vindt dat dus gek: "Er is geen sprake van dat we nu ineens weer op de mat vallen. We komen ook al jaren niet meer op papier uit en vallen dus enkel op de digitale mat. Maar ook dat kan geen reden zijn om een handelsnaam van een ander te gebruiken."

“Het is een wat onprofessionele start voor een groep mensen die stuk voor stuk hun sporen hebben verdiend in de journalistiek en elders.”

Weustink vindt het wel een mooi initiatief van de makers; dat zijn onder meer journalist Gijs Eijsink en vormgever Erik Gigengack: "Daarom ben ik zeker benieuwd of ze hiervoor een oplossing vinden. Het is echter in dit opzicht wel een wat onprofessionele start voor een groep mensen die stuk voor stuk hun sporen hebben verdiend in de journalistiek en elders."

In gesprek

De beide uitgevers zijn met elkaar in gesprek om tot een goede oplossing te komen. Vossebeld hoopt dat die oplossing er ruim voor 1 juni is. Dan moet de tweede editie van de papieren versie van het nieuwe Hengelo Magazine verschijnen. Weustink blijft ook gewoon doorgaan met zijn blad. In digitale vorm welteverstaan.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.