Twente
Cultuur

Regionaal muziektalent krijgt kickstart bij digitaal Boosterfestival

Alle artiesten op het Boosterfestival moeten de kans krijgen om met de juiste professional uit de muziekindustrie in contact te komen. Dat is de uitdaging in de komende editie. Muzikanten die een boost nodig hebben kunnen zich tot eind november aanmelden.

Songfestival-kandidaat Jeangu Macrooy deed eraan mee. Net als andere singer-songwriters, maar ook rappers en bands. Overdag zijn er ontmoetingen tussen talenten uit het oosten en professionals uit het hele land. ’s Avonds is het showcasefestival, waarin de artiesten hun acts tonen aan publiek en professional. Dat is Booster in een notendop. Volgend jaar op 10 april.

icon_main_quote_red_glyph

Zo’n 60 acts werden in contact gebracht met 40 tot 50 professionals

Rieks Bolhuis, organisator Booster Festival

“Voor de muziekindustrie is Booster echt een happening”, duidt organisator Rieks Bolhuis in 1Twente Vandaag. “Zo’n 200 acts meldden zich afgelopen editie, waarvan er ongeveer 60 werden geselecteerd. Zij werden in contact gebracht met 40 tot 50 professionals.”

Zekerheid in coronatijd

Een volledig fysiek festival zit er coronawise nog niet in volgend jaar, zo neemt de organisatie aan. “Het is zeker dat er een digitaal festival komt. Het is voor ons nu alleen kijken in welke mate het ook fysiek kan gaan plaatsvinden.” Dit jaar viel de real-life editie van Booster op het laatste moment in de corona, waardoor een digitale vorm last-minute uit de grond moest worden gestampt. Dat wil de organisatie in de volgende editie voorkomen.

Boosterfestival thumbnail
Boosterfestival-organisator Rieks Bolhuis (links) roept muzikanten op zich aan te melden voor editie 2021. Singer-songwriter Jeangu Macrooy (rechts) deed dat in een eerdere editie. © Coen Krukkert

Uitdagingen van digitaal optreden

Werkt zo’n online festival wel als boost voor een muzikant? Op een podium staan zonder publiek is tenslotte toch een beetje alsof je op een podium staat zonder publiek. “Fysiek live is inderdaad de beste marketing. Je wil energie krijgen van het publiek en het publiek wil energie krijgen van jou”, reageert Bolhuis. “Daarom gaan we kijken naar manieren waarop we het interactief kunnen maken, met chats bijvoorbeeld.”

De niet-fysieke variant bracht dit jaar ook een andere uitdaging mee. Normaal kunnen alle artiesten relatief vrij toegang krijgen tot de aanwezige professionals, maar dat was in de online editie lastig te realiseren. “Dat is hét verbeterpunt voor dit jaar. Verder werkte alles eigenlijk best goed”, aldus Bolhuis.

'Meld je aan!'

Digitaal of niet, de organisatie gaat er alles aan doen om aandacht te creëren voor de acts. Zodat ze precies op het juiste moment worden gezien door de juiste mensen. Want dat is toch waar een artiest het uiteindelijk van moet hebben.

Organisator Rieks gaat zichzelf in ieder geval inschrijven, hoewel hij nog niet weet of en hoe het past in zijn agenda volgend jaar. “Omdat niemand het weet.” Hij raadt iedereen dan aan om zich in te schrijven. Artiesten die willen spelen op Booster kunnen zich de gehele maand november nog aanmelden via de website van het festival.