Verkeer
Stuur appje
Zoek

Almeloos Dakarteam sluit roemrucht Riwald-tijdperk af; primeur van volledig elektrische truck blijft de uitdaging

Jongbloed Dakar Team
Coureur Gert Huzink (rechts) met Dennis Jongbloed (midden) en zakenpartner Martijn te Riet bij de fris gepimpte Dakartruck
Beeld: JDT

Het zal voor de trouwe volgers van de Dakar Rally even wennen zijn als Gert Huzink op 5 januari met een blauwwit gekleurde truck van start gaat in Saudi-Arabië. Een nieuwe sponsornaam op de hybride krachtbron houden de ambities overeind. Huzink wil Dakar als eerste in een ‘full electric truck’ uitrijden. “Bij voorkeur als winnaar.”

‘Metaalrecycling bedrijf Riwald komt in Britse handen’. Het was vorig jaar goed nieuws voor het Almelose familiebedrijf in de recyclingsector. Fans van het Riwald Dakar Team knepen hem wel even. Want De Huzinks staken sinds 2015, gesteund door bevlogen partners, een vermogen in het team. Maar ook de fans zijn inmiddels gerustgesteld. Jongbloed Fiscaal Juristen is de nieuwe hoofdsponsor voor de komende jaren. ”Daar zijn we heel blij mee. Die mensen hebben de overname begeleid en hebben van dichtbij gezien waar we mee bezig zijn. Van het één kwam het ander, al is dat wel wat kort door de bocht vertaald.”

Dieselmotor

Waarmee volgens Huzink de ambitie om zo snel mogelijk met de eerste, volledig elektrisch aangedreven truck in de Dakar Rally uit te komen, levend wordt gehouden. ”We gaan voor de derde keer met een hybride motor van start en hadden een beetje gehoopt dat meer teams zouden volgen. De klimaattop in Dubai is net achter de rug. Er komt een tijd dat je geen dieselmotor meer kunt kopen. Dat mag duidelijk zijn. Het is daarom handig dat je dan ook met z’n allen naar duurzame oplossingen voor je rallytruck op zoek gaat. Innoveren doe je immers samen. Daarom baal ik er wel van dat we tot nu toe de enige deelnemer zijn die hier volop mee bezig is.”

Kennis

Het eerste piketpaaltje van een Almeloos Dakar-tijdperk werd in 2012 geslagen: het Riwald Dakar Team debuteerde met de HRX Ford rallyauto in het mulle zand van de woestijn. In 2015 maakte Gert Huzink zijn opwachting bij de trucks en sinds 2020 met de eerste hybride rallytruck ter wereld. Daarmee sloeg het Riwald destijds een uitdagende weg in. “Als recyclingbedrijf hebben we heel bewust ook geïnvesteerd in hybride innovatie voor de truck. Het gaat simpelweg om kennis vergaren die je ook bedrijfsmatig inzet voor een efficiënte bedrijfsvoering. En om duurzaamheidsdoelen te halen. Kennis verdien je altijd terug.”

“Gert en zijn team zijn met hele mooie dingen bezig. Dingen die de wereld verbeteren”

Directeur Dennis Jongbloed van de nieuwe hoofdsponsor erkent dat het nog een hele kluif is geweest om iedereen binnen de organisatie te overtuigen van zijn goede bedoelingen. Het was sleuren en trekken. ”Kom je op kantoor met het idee om in een woestijnrallyteam te investeren. Dan word je wat meewarig aangekeken door fiscaal juristen. En we hebben drie kantoren; in Enschede, Almelo en Den Haag. Ik moest het dus drie keer ondergaan. Maar gaandeweg heb ik iedereen ervan weten te overtuigen dat Gert en zijn team met hele mooie dingen bezig zijn. Dingen die de wereld verbeteren. Eerlijk gezegd was ik zelf al verkocht toen ik voor het eerst in de cabine stapte en de motor werd gestart.”

Losgelaten

Voor Jongbloed staat vast dat dit Dakar-team een prachtig sportief uithangbord is met een nobele maatschappelijke boodschap. ”Riwald heeft een grote bijdrage geleverd aan het op de kaart zetten van een duurzaam Dakarteam. Bedrijf en team zijn beide een nieuwe weg ingeslagen en hebben elkaar vol vertrouwen losgelaten. Het Riwald Dakar Team is tot een begrip in de rallywereld uitgegroeid en op dat fundament zet datzelfde team een ambitieuze missie voort, ondersteund door sterke nieuwe partners met Jongbloed Fiscaal Juristen als naamgever.”

Jongbloed Dakar Team
De tweede, achtergebleven, truck trok zondag de aandacht op het Van Heekplein in Enschede
Beeld: André Scheffers

Onderweg

De truck en assistentievoertuigen zijn vorige week naar de haven van Barcelona vertrokken om vanuit daar naar Saudi-Arabië te worden verscheept. Daar zal de Dakar rally op 5 januari van start gaan. Gert Huzink gaat met navigator Rob Buursen en monteur Martin Roessink voor het hoogst haalbare. Huzink en zijn hybride consorten kunnen geschiedenis schrijven. ”Na de Rally du Maroc heeft de truck een totale ‘rebuild’ ondergaan. In Polen hebben we een laatste shake down gedaan waarbij het uiterste uit het voertuig is geperst. Met deze hybridetruck kunnen we zonder al te veel tegenslagen Dakar winnen. Dat zou wat zijn.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.