TUBBERGEN - ‘Wees loyaal, koop lokaal’. Dat is het motto van Claudia Timmers, centrummanager van de gemeente Tubbergen.
Inmiddels is de website KoopinTubbergen online. “Dit is een lokale webshop, waarbij alle ondernemers uit de gemeente Tubbergen zich kunnen aansluiten. En inwoners kunnen zien wat er allemaal in Tubbergen geboden wordt."
"Elke ondernemer kan meedoen. De instap is zeer laagdrempelig. Je moet het zien als een extra hulpmiddel voor ondernemers om meer omzet te genereren. Dat is het doel.” Timmers is sinds oktober vorig jaar actief als centrummanager. Ze maakte een voortvarende start, maar werd onverhoeds gestopt door de coronacrisis.
Het koopcentrum van Tubbergen ziet er goed uit. Leuke winkels, compact en zo op het oog weinig leegstand. Maar bruisen doet het er, zoals in alle winkelcentra in Nederland, niet meer. “Het is een behoorlijke tegenslag. Deze crisis heeft zich zo plotseling aangediend, dat niemand de impact ervan heeft kunnen voorzien. En nu hebben we ermee te dealen”, stelt Timmers vast. “Voor de dagelijkse levensmiddelen gaan mensen nog wel op pad, maar het ‘funshoppen’ is wel drastisch verminderd.”
Platform KoopinTubbergen
“De ene ondernemer wordt harder geraakt dan de andere. Maar hoe moeilijk de situatie voor veel ondernemers nu ook is, ze veren wel weer op en zetten de schouders eronder. Dat moeten we samen doen, juist nu: ondernemers, gemeente en vastgoedeigenaren die hierin ook een rol hebben.”
In Tubbergen zijn de meeste winkels open, al dan niet met aangepaste openingstijden. Ondernemers zijn creatief in het bedenken van mogelijkheden om in contact met de klant te blijven. “Er zijn afhaal- en bezorgdiensten, er wordt intensiever gebruik gemaakt van social media, er zijn online modeshows, eigen webshops en wat ik ook een goed voorbeeld vind, alhoewel dit geen centrumondernemer is, is de drive in van De Manderveense Aardbei.”
Lachend: “Misschien moeten we ook wel naar een through-drive door het dorp…”
“Het zijn voornamelijk de horeca, kapsalons/beautysalons en een aantal ketens, die noodgedwongen als gevolg van de overheidsmaatregelen gesloten zijn. Je ziet al wel dat winkels, die eerder dicht waren, nu toch weer open gaan. We horen inmiddels ook voorzichtige geluiden zijn dat verkopen wat toenemen. Consumenten krijgen dus iets meer vertrouwen om toch weer het dorp in te gaan.”
Eén van de deelnemende ondernemers is Petra Plegt, bestuurslid van Ondernemers Hart Tubbeergen en eigenaar van Hipper & Hip. "Dit is een ontzettend goed idee. Als ondernemers moeten we samen iets doen, Tubbergen op de kaart zetten. We zijn blij met het vertrouwen dat de inwoners van Tubbernegn ons schenken en we hopen dat we hier samen goed dooeheen komen."
Plannen die er lagen van voor de coronatijd moeten nu aangepast. Timmers: “Die plannen hadden een hele andere insteek en waren gebaseerd op het tijdperk voor Corona. Deze waren erop gericht om te streven naar een vitaal, koopkrachtig en toekomstbestendig Tubbergen. Terugdringen leegstand en verdere aankleding centrum.”
De zaken liggen nu duidelijk anders. Timmers: “Er wordt al veel gebrainstormd over de tijd na de crisis, maar er liggen nog geen concrete plannen. Daarvoor is het nog te vroeg. Laten we eerst maar afwachten hoe er vanaf 28 april met de huidige maatregelen wordt omgegaan. Dit neemt niet weg dat we rekening moeten houden met een andere manier van leven, denk alleen al aan de nieuwe 1,5 meter economie. Hoe gaan we hiermee om en welke voorzieningen moeten daarvoor getroffen worden?” “Ik hoop oprecht dat alle ondernemers deze periode in financieel opzicht weten te overbruggen en daarnaast de moed hebben en houden om door te gaan. En dat we gezamenlijk verder kunnen bouwen aan de oorspronkelijke ambities en doelstellingen, weliswaar gebaseerd op deze nieuwe situatie.”