Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo
Nieuws
Twente

Vroegere ritten en rode bussen verdwijnen: dit zijn de plannen van Arriva in Twente

Arriva20bus
Arriva bus
Beeld: Twente FM

TWENTE - Kersverse vervoerder Arriva heeft ambitieuze plannen voor de regio Twente. Zo gaat onder andere de bus van Oldenzaal vaker naar Enschede, wordt Denekamp beter bereikbaar en vertrekt de trein van Hengelo naar Zutphen op werkdagen een half uur eerder. Ook de huisstijl van de bussen ondergaat een transformatie: de rode kleur verdwijnt, net als het Twentse ros die er nu nog op staat.Meer rittenNiet rood, maar witKeolis


Gedeputeerde Bert Boerman is blij met de plannen van Arriva. Volgens hem is het zelfs meer dan waar de provincie op hoopte. "Als je ziet hoe het busaanbod in Twente een impuls krijgt en de treinverbinding, Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, stabiel blijft met zelfs een kleine verbetering in de vertrektijden, dan denk ik dat dit optimaal is."

Totale contractwaarde van de deal? 300 miljoen euro.

Want er gaat per 10 december 2023 heel wat veranderen in Twente. Vanaf Oldenzaal rijdt er straks met lijn 6 (nu nog lijn 62, red.) twee keer per uur een rechtstreekse bus naar Enschede, alle wijken in Enschede krijgen een rechtstreekse verbinding met het centrum en alle Twentse buslijnen worden beter afgestemd op de tijden van Arriva-bussen die van en naar de Achterhoek rijden. Ook zal er in de lange middagspits vanaf Denekamp ieder kwartier een bus naar Enschede rijden.

De huidige dienstregeling van de treinlijn blijft grotendeels hetzelfde, behalve dat er twee vroege ritten bijkomen. Op werkdagen vertrekt de trein straks om 05.45 uur vanuit Hengelo naar Zutphen. Als je van Zutphen richting Goor reist, kun je vanaf december al opstappen om 05.39 uur. Naast alle logistieke veranderingen, krijgen ook de bussen zelf een make-over. De huidige dieselbussen worden ingeruild voor een compleet nieuwe elektrische busvloot bestaande uit 104 stuks. De kleur blijft niet rood, maar wordt wit. Ook het Twentse ros keert niet terug in het straatbeeld. Daarnaast rijden de bussen van Keolis nu onder de naam Twents, onder Arriva wordt dat RRReis. Om toch vast te houden aan het regionale gevoel, worden reizigers vanaf december in het Twents gegroet bij het in- en uitstappen.

Een ambitieus pakket, geeft Arriva-regiobestuurder Jieskje Hollander toe. "Maar ik ben ervan overtuigd dat dit lukt. We zijn een partij die met veel realiteitszin werkt en we hebben in andere regio's ook bewezen dat het kan. We rijden al op de Vechtdallijnen en we rijden in Achterhoek-Rivierenland. Door Twente toe te voegen hebben we een soort doorgaande lijn."
Het personeel van Keolis hoeft niet te vrezen voor hun baan. Arriva zegt de ongeveer 450 werknemers met 'open armen te ontvangen'. "Wij zijn heel blij dat buschauffeurs, machinisten, stewards, service- en veiligheidsmedewerkers en wie dan ook overkomen", vertelt Hollander. "De eerste kennismakingen met hen zijn gepland voor mei."

Afgelopen december werd bekend dat Arriva het stokje overneemt van Keolis. Keolis bleek frauduleus gehandeld te hebben bij de aankoop van honderden elektrische bussen uit China. Het Franse bedrijf raakte daarop de rechten voor het gebied IJssel-Vecht kwijt, al kon het tot deze maand nog door met een noodconcessie. Mede daarom zijn de nieuwe stads- en streekbussen van Europees fabricaat.

(Artikel door samenwerking met mediapartner RTV Oost)
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.