Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Hengelo

Nieuw logo voor gemeente Hengelo

446902 thumbnail 200109 Logo Hengelo

Burgemeester Sander Schelberg heeft tijdens de nieuwjaarsreceptie de nieuwe huisstijl van de gemeente Hengelo onthuld dat omschreven wordt als Een nieuwe huisstijl, passend in deze tijd en passend bij het DNA van Hengelo. We beginnen op maandag 3 februari niet alleen in ons nieuwe stadhuis, maar ook mét een nieuwe visuele identiteit', aldus Schelberg. De huidige huisstijl is 30 jaar oud en niet meer geschikt voor online toepassingen. Het vertrekpunt voor de nieuwe huisstijl is het DNA, het Verhaal van Hengelo, geweest. In 2017/2018 is met honderden Hengeloërs gesproken. Op basis daarvan is het DNA van de stad als volgt samen te vatten: Hengelo is betrokken en leefbaar, vindingrijk en vaardig, idealistisch en praktisch. Wapen van HengeloOm hiermee een herkenbare link te creëren, heeft het wapen van Hengelo in gestileerde vorm een prominente plek gekregen in het nieuwe logo. De symboliek in het wapen sluit zo aan bij de Hengelose kernwaarden. Het is een mix tussen het landschappelijke (het koren) en het stedelijke/industriële (de bijenkorf) met de beek die de twee scheidt. Kleurstelling De commissie, met daarin onder meer vertegenwoordigers uit raad en college, heeft unaniem gekozen voor het ontwerp van Creative Bastards. De blauw/gele kleuren uit de nieuwe huisstijl zijn een afgeleide van het wapen van Hengelo, waarbij de gele kleur goud symboliseert. Deze twee kleuren zijn vertaald naar twee nieuwe primaire huisstijlkleuren: blauw en geelgoud. Hierbij is het blauw wat donkerder geworden, zodat het logo zelfs in één kleur voldoende contrast biedt. De gele kleur gaat weer meer richting het oorspronkelijke goud. InvesteringDe gemeente investeert 30.000 euro. Het gaat hierbij om het ontwerp, de verdere uitwerking daarvan en het samenstellen van het digitale huisstijlhandboek. Maar ook om de voorbereiding in de afgelopen maanden van de implementatie van de huisstijl op diverse dragers zoals: briefpapier, website, dienstkleding, wagenpark, gemeenteadvertentie, vlaggen, bewegwijzering, borden, nieuwsbrieven etc.

De huidige huisstijl is 30 jaar oud en niet meer geschikt voor online toepassingen. Het vertrekpunt voor de nieuwe huisstijl is het DNA, het Verhaal van Hengelo, geweest. In 2017/2018 is met honderden Hengeloërs gesproken. Op basis daarvan is het DNA van de stad als volgt samen te vatten: Hengelo is betrokken en leefbaar, vindingrijk en vaardig, idealistisch en praktisch.

Wapen van Hengelo

Om hiermee een herkenbare link te creëren, heeft het wapen van Hengelo in gestileerde vorm een prominente plek gekregen in het nieuwe logo. De symboliek in het wapen sluit zo aan bij de Hengelose kernwaarden. Het is een mix tussen het landschappelijke (het koren) en het stedelijke/industriële (de bijenkorf) met de beek die de twee scheidt.

Kleurstelling

De commissie, met daarin onder meer vertegenwoordigers uit raad en college, heeft unaniem gekozen voor het ontwerp van Creative Bastards. De blauw/gele kleuren uit de nieuwe huisstijl zijn een afgeleide van het wapen van Hengelo, waarbij de gele kleur goud symboliseert. Deze twee kleuren zijn vertaald naar twee nieuwe primaire huisstijlkleuren: blauw en geelgoud. Hierbij is het blauw wat donkerder geworden, zodat het logo zelfs in één kleur voldoende contrast biedt. De gele kleur gaat weer meer richting het oorspronkelijke goud.

Investering

De gemeente investeert 30.000 euro. Het gaat hierbij om het ontwerp, de verdere uitwerking daarvan en het samenstellen van het digitale huisstijlhandboek. Maar ook om de voorbereiding in de afgelopen maanden van de implementatie van de huisstijl op diverse dragers zoals: briefpapier, website, dienstkleding, wagenpark, gemeenteadvertentie, vlaggen, bewegwijzering, borden, nieuwsbrieven etc.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.