Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Column Bert Hassink 29 januari 2016

1454068881

De luis en de pels Kent u dat, dames en heren, de term: ‘de luis in de pels zijn’. Nu, vast wel. We hebben allemaal wel eens ‘last’ van iemand die de luis in de pels is of we zijn zelf die luis.

Ik moest daaraan denken toen ik hoorde dat de klachtencommissaris van Enschede dit voorjaar ermee stopt. Volgens zeggen voelt hij zich niet meer senang in de functie van klachtencommissaris. Wat de werkelijke reden is zullen we wellicht niet achter komen. Daarvoor zijn processen soms te ondoorgrondelijk. Nu doemt meteen de vraag op of er een nieuwe klachtencommissaris moet komen en als hierop het antwoord ja is, wat moet dan het profiel zijn.

Een klachtencommissaris die laagdrempelig bereikbaar is voor de inwoners van onze mooie stad is een goede zaak. En de politiek moet daarvoor ook niet bang zijn. Juist als je huiverig bent voor ‘de luis in de pels’ moet je je zorgen gaan maken.

Ik maak het ook wel eens mee dat mensen het niet met me eens zijn. Dan denk ik veelal: dat is fijn. Fijn omdat ik dan gedwongen wordt om nog eens na te denken over mijn mening en ook fijn omdat iemand anders de moeite heeft genomen om over mijn mening na te denken en ook nog eens de moeite heeft genomen om mij mee te delen wat zijn gedachten hebben opgeleverd.

De gemeenteraad wilde een klachtencommissaris. Eerst een interim en daarna een vaste klachtencommissaris. Het contract met hem loopt per 1 april af en zal niet worden verlengd, en wel op verzoek van de klachtencommissaris zelf.

Enschede moet snel opzoek naar een nieuwe klachtencommissaris. Of noem het een lokale ombudsman. Maakt mij niet uit. De politiek moet zichzelf het recht op een ‘luis in de pels’ niet ontzeggen. Zorg ervoor dat je wakker gehouden wordt en geef de inwoners van je stad een goede mogelijkheid om zich met hun klachten en problemen te kunnen melden.

De klachtencommissaris zal de vaardigheid moeten bezitten om goed te filteren wat een reële klacht of probleem is. En dan ook de vaardigheid moeten hebben om dit te vertalen in een aanbeveling. Of de klachtencommissaris van enige politieke signatuur is, is niet van belang. Het, uit eigen ervaring, kennis hebben van een gemeentelijke organisatie is juist een pré. De commissaris begeeft zich immers in het politieke en ambtelijke spel. Dan is het makkelijk als je de spelregels kent. En dan doel ik op de geschreven en ongeschreven regels.

Daar waar de ‘luis in de pels’ niet aanwezig is, is er minder uitdaging om aan zelfreflectie te doen. En zelfreflectie is bij uitstek iets dat men nodig heeft om een nog beter resultaat te behalen. Daarom mag de gemeenteraad zich het recht op een klachtencommissaris niet ontzeggen.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.