In Twente ontwikkelde software wordt door grote Europese autofabrikanten gebruikt voor het ontwerpen en produceren van portieren, spatborden en motorkappen. Met de simulatiemethode van het bedrijf TriboForm Engineering kan op de computer nauwkeurig worden berekend met welke combinatie van metaal en smeermiddel auto-onderdelen perfect uit de persmallen komen.
In Twente ontwikkelde software wordt door grote Europese autofabrikanten gebruikt voor het ontwerpen en produceren van portieren, spatborden en motorkappen. Met de simulatiemethode van het bedrijf TriboForm Engineering kan op de computer nauwkeurig worden berekend met welke combinatie van metaal en smeermiddel auto-onderdelen perfect uit de persmallen komen.
Het levert autofabrikanten veel tijdwinst en besparing op. Ze moesten tot dusver veelal met praktijkproeven de kans op breuken en golfvorming van staal of aluminium beperken.
De op de Universiteit Twente (UT) ontwikkelde software heeft zich al bewezen bij de productie van de spatborden van de Skoda Fabia en de deuren voor de Mercedes C-klasse Coupé en de Volvo XC90. Jan Harmen Wiebenga en Johan Hol, de mannen achter TriboForm, presenteren morgen hun software op een beurs in het Duitse Darmstadt, waar engineers van de grote Europese automerken zich verzamelen. Na Europa willen ze hun software aanbieden in de VS en Azië.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM