De keuze voor Noaber18 is nog niet definitief, maar wordt in april bevestigd als er geen bezwaar ingediend wordt. Noaber18 is een combinatie van Volkerinfra PPP en DIF. Het consortium wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en financieren van de 27 kilometer lange rijksweg in de Achterhoek en Twente. Daarnaast is Noaber18 gedurende 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van deze weg. De bouw start naar verwachting in de loop van 2016 en is gereed in 2018.
Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook wel Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) genoemd. Hierbij wordt gekeken naar het beste bouwplan op gebied van hinderbeleving, draagvlak in de omgeving en minimale beheersinspanning voor de opdrachtgever. Noaber18 gaf hier als beste invulling aan door te kiezen voor een slimme bouwfasering en logistiek.
De 27 kilometer nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede bestaat uit twee enkele rijstroken tussen Groenlo en Haaksbergen en twee dubbele rijstroken tussen Haaksbergen en Enschede. Op het gehele traject geldt straks een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. De nieuwe weg begint bij Groenlo en gaat om de kernen van Eibergen, Haaksbergen en Usselo heen. De weg sluit op de A35 aan op de bestaande aansluiting Enschede West.
De nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede is een onderdeel van het project N18 Varsseveld-Enschede. Naast de nieuwe weg bestaat dit project uit de verbreding van de bestaande N18 bij Varsseveld en maatregelen om de veiligheid tussen Varsseveld en Groenlo te verbeteren. Rijkswaterstaat gaat deze werkzaamheden in een apart contract aanbesteden.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM