Ze kennen Mulder (27) op de UT. Da s ook makkelijk. Een blinde met een petje, dat zijn er niet zo veel hier , zegt de student. Op de tast vindt hij de weg in zijn studentenkamer. Zijn handicap is hem niet aan te zien. Hij praat er ook luchtig over, soms met humor. Een manier om ermee om te gaan? ,,Nou, de aard van het beestje.
Groningse nuchterheid, gecombineerd met een opmerkelijk doorzettingsvermogen lijkt een betere omschrijving. Ik had het in het ziekenhuis al in de kop: als ik hier klaar ben, ga ik weer studeren. Want, bedacht ik, als ik straks nog wat wil, dan zal ik het met mijn kop moeten doen.
Ongeluk
In dat ziekenhuis werd hij in 2008 meer dood dan levend binnengebracht. Vlak bij zijn ouderlijk huis in Niekerk in Noordwest-Groningen was hij met zijn brommer, verblind door een trekker, in volle vaart op een onverlicht landbouwvoertuig gereden. ,,Ik was een jaar bezig met een studie Werktuigbouwkunde, maar toen ik blind werd wist ik dat ik dat in ieder geval niet meer kon. Dat kon niet meer op de manier zoals ik wilde. Een deel van de opleiding is het bestuderen van technische tekeningen. Dat vond ik leuk, maar dat ging niet meer. Om een deceptie te voorkomen, besloot ik te kiezen voor iets anders.
Zo simpel als Mulder het vertelt, ging het niet. Na een half jaar ziekenhuis volgde een half jaar fysieke revalidatie. ,,Daarna een jaar intern in Apeldoorn, bij Loo Erf. Daar leer je als blinde braille, het huishouden, een stuk emotionele verwerking.
Hulp van universiteit
Vanuit de UT, waar ze te horen hadden gekregen dat Mulder een tijdje afwezig zou zijn , was hulp aangeboden. ,,Ik had voor Informatica natuurlijk ook kunnen kiezen voor Groningen, maar ik kende de UT al. Wist dat er een campus was met de supermarkt en het faculteitsgebouw op loopafstand. Als je daarvoor eerst een half uur met de bus moet, ik weet niet of ik dan ook nog zo n gemotiveerd studentje zou zijn. En het was ook een grote stap op weg naar zelfstandigheid.
Om het uit te proberen begon hij zijn studie met één vak. ,,Om te kijken hoe het zou gaan. Het was ook nog eens een rotvak, een van de meest visuele. Maar het contact met de docent was goed, net zoals later met andere docenten. ,,Ik kon ze handvatten geven, zaken waar ze misschien rekening mee zouden kunnen houden. Er was niemand die de deur voor mij dichtgooide.
Studie beheerst z'n leven
Vier jaar duurde het eerste deel van zijn studie. Maar wat nu? ,,Mijn master, ik ben er al mee bezig , zegt Mulder. ,,Als ik nu zou stoppen, kom ik als blinde op de arbeidsmarkt. Dus met een achterstand. Met meer cijfers, meer diploma s, kun je die achterstand inlopen. Studeren is zo het grootste deel van mijn leven. Hobby s? Ga maar na, als je blind wordt ¦ Bovendien ben ik ook de helft van mijn longcapaciteit kwijt. Dan wil je s avonds wel even gewoon op de bank zitten.
Na zijn studie wil hij aan het werk. Misschien wel bij Nedap, waar hij nu stage loopt. ,,Als ervaringsdeskundige voor non-visueel werken. Ze willen weten of het allemaal zo werkt als ze bedoelen. Let s ask a blind one , hebben ze vast gedacht. Of ik ga verder onderzoek doen. Misschien kom ik de komende jaren wat tegen waar ik verder mee wil.
Braille
Zijn computer is zijn alles. ,,Daar zit ik bijna aan vastgelijmd , zegt Mulder. Met spraakprogramma s en een speciale braille-leesregel kan hij colleges volgen. Maar hij moet het uiteindelijk wel zelf allemaal doen. Is hij dan zo n bolleboos? ,,Dat hoef je niet te zijn , reageert Mulder. ,,Ik moet het meer van mijn doorzettingsvermogen hebben. Het komt je niet aanwaaien. Wil ik goed begrijpen wat er verteld wordt, wat op papier staat, moet ik het écht goed snappen. Ik moet gewoon meer paraat hebben in mijn bovenkamer. Zoals Johan Cruijff zei: ieder nadeel heeft zijn voordeel. Dat ik nu cum laude ban afgestudeerd is voor mij niet zo belangrijk. Meer een bevestiging dat ik goed bezig ben. Dat er geen reden is om zielig in een hoekje te gaan zitten.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - Foto: Emiel Muijderman