Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Column Jan Visser 13 mei 2016

1463469745

Tubantia is vernieuwd. Gistermorgen werd op de voorpagina van onze regionale trots, die vernieuwing uit de doeken gedaan. Eerst de vorm van de krant. Wat was nieuwe aan de vorm? Een rood vierkant vlak linksboven op de voorpagina met het Twentse ros daarin. Tubantia kiest als logo het symbool van FC Twente. Geen idee waarom. Nu de inhoud. De inhoudelijke vernieuwing is bereikt door een nieuw blik columnisten open te trekken, maar dat zal wel samen met andere kranten uit het concern zijn gebeurd. Martha Riemsma stelt ze voor: Paul de Leeuw, Marjan Berk, Halina Reijn, een hele rij..

De concerns waar de krant deel van uitmaakt worden steeds groter en de angst voor verlies van identiteit en daardoor van lezers in de regio wordt steeds sterker. Hoe verder het hoofdkantoor van de regio afligt, des te sterker de roep om het accent op de regio te leggen.

Lezers hebben over het algemeen een zeer sterke band met de krant. Daar drijven de reisjes, fietstochten en culinaire streekproducten op. Een krant is meer dan alleen een bundel feitjes over een bepaalde streek. Een krant heeft een sociaal netwerk, waar zij het middelpunt van vormt. Het product is regionaal, maar de achtergrond van het product en de maker zijn niet meer regionaal. Tubantia is één van de vele bladen van een internationaal Belgisch/Hollands bedrijf geworden. Vanwege financiële redenen werken de kranten zoveel mogelijk samen, waarbij het produkt dus steeds minder regionaal gebonden is. Daardoor ontstaat er onrust bij personeel en lezers. Geprobeerd wordt door specifieke regionale elementen dit te compenseren. Dat maakt de krant duidelijk door te kiezen voor het Twentse ros als logo.
En dan maakt het niets uit of de krant in Nederland, België of Engeland gedrukt wordt.

De houding van de regionale kranten ten opzichte van de moderne media is altijd dubbelzinnig geweest. Aan de ene kant zeer afwachtend en aan de andere kant er altijd bijblijven. En dat laatste betekent geld steken in moderne ontwikkelingen.

Dat is de basis zijn van de samenwerking Tubantia – lokale omroep Enschede FM. Deze lokale omroep wordt door heel Nederland de hemel ingeprezen, ongetwijfeld helemaal terecht. Enschede FM is echter wel een Enschedese omroep. Want ook voor Enschede FM is de profilering moeilijk. De meeste evenementen hebben een bovenlokale uitstraling, de Military, Twents Springconcours, etc. Maar dan kom je in het vaarwater van de publieke omroep; RTV Oost.

Uitstraling voor de lokale omroep is bij uitstek mogelijk via de plaatselijke politiek. En daar zijn problemen. Een goed lokaal politiek programma wordt de nek omgedraaid en je hoort en leest er niks over. Is dat onverschilligheid, desinteresse? De mediawereld en de politiek moeten eens gaan nadenken over hun positie en rol binnen de regio’s.

De verkiezingen van 2020 zijn hierbij een goede stip aan de horizon.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.