Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Enschedeër vliegt hele wereld over als autofotograaf

201544 auto ferrari race

Half Europa doorreizen om de meest exclusieve bolides te fotograferen. Een droom van veel mannen, Mick Kok uit Enschede doet het. Hoe meer kennis, hoe leuker mijn foto s worden.

Gele auto
Mick Kok laat op z n telefoon een foto zien die hij onlangs maakte op een racecircuit. De gele Ferrari Edo Competition ZXX schittert op de voorgrond, een wolkendek op de achtergrond. Tussendoor slingert het circuit als fraai lijnenspel door het beeld.
Dit was een Ferrari Enzo, totdat ie in Nieuw Zeeland het water inreed bij een rally , legt Kok uit. Er was weinig meer over van de auto, maar later is ie opgelapt met andere onderdelen. Een bijzondere auto dus. Maar toen ik mijn vriendin deze foto liet zien zei ze: ohja, een gele auto. Veel meer zag ze niet.

Tripje in Slowakije
De fotograaf uit Enschede wil er maar mee aangeven: zijn foto s hebben niet voor iedereen dezelfde impact. Hoe meer kennis je hebt, hoe leuker het wordt. Drie jaar geleden besloot Kok van zijn hobby z n beroep te maken en ging hij fulltime als autofotograaf. De 28-jarige Enschedeër werkt zelfstandig en probeert zich naam en netwerk op te bouwen in het exclusieve en razendsnelle wereldje.

Op de dag van het interview is hij net terug van een autoshow in Slowakije. Dat was 1 dag vliegen, 1 dag werken en dan weer terug. Volgende maand is hij gevraagd om een 8-daagse autotrip van Praag naar Monaco vast te leggen met zijn camera. Uiteraard met alleen maar exclusieve en razendsnelle modellen.

25.000 fans
Op zijn eigen Facebook en Instagram-pagina heeft de Tukker inmiddels een aardige fanschare opgebouwd. Zo'n 25.000 autofanaten volgen, liken en delen kiekjes van hem. Daarnaast doet hij betaalde opdrachten voor garagebedrijven, Porsche Twente, Duitse en Zweedse tanners en autoshows in heel Europa.

Dat klinkt mooi, maar is boven alles toch vooral hard werken. En het is een onzeker bestaan, dat maakt het spannend. Ik kan niet zitten wachten tot ik een telefoontje krijg, want die komt er niet. Je moet echt overal zelf achteraan. Maar het is zo leuk, dat het niet opweegt tegen die onzekerheid. Ik kan er van leven nu, daar ben ik blij mee, maar je weet nooit of dat over een paar maanden nog zo is.

Magie op vier wielen
Wat is dat toch, met auto's en mannen? De meeste fans op Kok z'n sociale media zijn van het mannelijk geslacht. Een glimmend object op vier wielen kan een bijna magische aantrekkingskracht veroorzaken. Waar dat vandaan komt?

Een goede autofoto moet een soort mini-beleving bieden, in plaats van alleen een plaatje. Je moet er ingezogen worden. Ik licht vaak unieke auto s uit die onbereikbaar zijn voor de meest mensen. Door het kijken naar zo n auto als de foto goed is komt het toch even heel dichtbij. Dat verklaart denk ik een deel van de populariteit

Toch blijft een auto hoe duur of fraai ook een emotieloos, stilstaand object.
Zo kijk ik er niet naar. Geloof me, ook een auto heeft een emotie. En elke auto heeft een ander karakter. De ene heel uitgesproken, de ander juist ingetogen. Auto s lenen zich juist goed voor dit soort foto s, maar het plaatje moet dan wel compleet zijn. De compositie moet top zijn, de achtergrond iets bijdragen, de auto moet er uitspringen en de nabewerking moet iets toevoegen. Dan maakt het weinig uit of er een Fiat Panda of een Lamborghini op de foto staat. Hoewel het exclusievere segment natuurlijk wel makkelijker scoort.

Jij zegt: hoe meer kennis over een auto, hoe mooier het verhaal. Leg uit
Zelf ben ik echt een enorme autofreak. Ik ken en weet bijna alles vanaf de jaren zeventig. Daardoor zie ik ook dingen aan auto s, bijzondere details. Laatst fotografeerde ik bijvoorbeeld een Lamborghini Gallardo, een vrij exclusieve en peperdure sportwagen. Maar dan valt me op dat de tellers uit de Audi A8 komen, en de knopjes van de navigatie uit de Audi A4. Ik denk dan: het mag dan wel super exclusief zijn, er is wel ergens op bespaard.

Niets is wat het lijkt?
Nee, zeker niet. Wist je bijvoorbeeld dat de knopjes achterop het stuur van de Ferrari LaFerrari precies dezelfde zijn als in de Fiat Punto? Dat soort dingen vind ik té grappig om te zien. Maar door dat soort details kan ik ook betere foto's maken."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.