Denk aan congressen, bijvoorbeeld over economie, in samenwerking met de Duits-Nederlandse Kamer van Koophandel , zegt Peter Schildkamp, projectleider Duitsland bij de gemeente. Andere thema s zijn onderwijs of werkgelegenheid. Je kunt netwerkbijeenkomsten organiseren, en ontmoetingen van burgers.
Enschede is het hele jaar door bezig met Duitsland. Een speciale Duitslandweek eens per jaar is ook bedoeld voor de marketing, erkent Schildkamp. We doen heel veel, maar dat is niet bij iedereen bekend. Door een speciale week vestig je daar nog eens extra de aandacht op. Bovendien kan zo n week als basis dienen voor activiteiten die je in het jaar daarop oppakt.
Over een aantal jaren moet het bij iedereen tussen de oren zitten: voor Duitsland moet je in Enschede zijn, benadrukt Schildkamp. Enschede moet de hoofdstad van Duits-Nederlandse samenwerking worden. Persoonlijk vind ik dat daar een kenniscentrum Duitsland bijhoort.
Het programma van de eerste Duitslandweek is nog redelijk bescheiden. Maandag bezoekt Van Veldhuizen de Landrat van de Kreis Steinfurt. Dinsdag is er een forum waarbij burgers mogen meepraten over de Duitslandstrategie van de toekomst. Woensdag brengt een Enschedese delegatie een bezoek aan het arbeidsbureau in Coesfeld en de AIW, een grote ondernemersvereniging in de grensstreek.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Lenneke Lingmont